اثربخشی آموزش ذهن آگاهى مبتنى بر طرحواره هاى اسلامى معنوى بر سرسختى سلامت و تنظيم هيجانى درسالمندان مبتلا به افسردگى

اثربخشی آموزش ذهن آگاهى مبتنى بر طرحواره هاى اسلامى معنوى بر سرسختى سلامت و تنظيم هيجانى درسالمندان مبتلا به افسردگى

سمیه فلاح1 محمد نریمانی2

1) دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران
2) استاد ممتاز گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش ذهن اگاهى مبتنى بر طرحواره هاى اسلامى معنوى بر سرسختى سلامت و تنظيم هيجانى درسالمندان مبتلا به افسردگى بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل؛ کلیه سالمندان مراجعه کننده به سرای سالمندان منطقه 8 تهران در سال 1399 بود که با معیار افسردگی بک، به سطوح خفیف و بالاتر افسردگی مبتلا بودند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی و داوطلبانه استفاده شد. به طوری که در یکی از دو گرو آزمایش(15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. جهت جمع‌آوري داده¬ها از پرسشنامه های افسردگی بک نسخه دوم (BDI-II)، سرسختی سلامت(گیهاردت و همکاران،۲۰۰۱) و فرم کوتاه تنظيم تنظیم هیجان(گارنفسكي،‌گرایچ‌و اسپینهاون، 2002) استفاده شده است. سپس گروه آزمایش در معرض مداخله آموزشی با پروتکل ذهن آگاهی مبتنی بر طرحواره هاى اسلامى معنوى شامل 8 جلسه ۹۰ دقیقه ای قرار گرفته و در نهایت از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. روایی سازه پرسشنامه تایید شد و پایایی به روش آلفای کرونباخ و پایایی مرکب محاسبه و از نظر آماری مورد تایید است. داده¬های به‌دست آمده از طريق نرم¬افزار SPSS نسخه 24 مورد تجزیه تحليل‌ قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان دادند که آموزش ذهن اگاهى مبتنى بر طرحواره هاى اسلامى معنوى بر سرسختى سلامت و تنظیم هیجان درسالمندان مبتلا به افسردگى موثر است
کلمات کلیدی : آموزش ذهن اگاهى مبتنى بر طرحواره هاى اسلامى معنوى سرسختى سلامت تنظيم هيجانى افسردگى سالمندان.