سنجش ویژگی های روان سنجی مقیاس تاب آوری کودکان

سارا اسمعیل زاده خادم1 الهه خوش نویس2 سعیده زمردی3

1) کارشناسی ارشد رشته روان¬شناسی عمومی، گروه روان¬شناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2) نویسنده مسئول، استادیار گروه روان¬شناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
3) استادیار گروه روان¬شناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر سنجش ویژگی¬های روان سنجی مقیاس تاب آوری کودکان بود. روش پژوهش از نوع اعتبارسنجی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام کودکان 7 تا 12 ساله مشغول به تحصیل در مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود که از میان آنها ۴۴۳ پرسشنامه جمع‌آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار پژوهش حاضر مقیاس تاب آوری و پرسشنامه شخصیت سیاتل بود. جهت تحلیل داده¬های از روش تحلیل عاملی تأییدی، ضریب همبستگی پیرسون و آلفای کرونباخ استفاده شد. در بررسی ویژگی¬های روان¬سنجی مقیاس تاب آوری چنین نتیجه گیری شد که مقیاس تاب آوری کودکان از روایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است.
کلمات کلیدی : اعتبار تاب آوری روایی کودک