سنجش ویژگی های روان سنجی مقیاس تاب آوری کودکان
سنجش ویژگی های روان سنجی مقیاس تاب آوری کودکان
سارا اسمعیل زاده خادم1 الهه خوش نویس2 سعیده زمردی3
1) کارشناسی ارشد رشته روان¬شناسی عمومی، گروه روان¬شناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2) نویسنده مسئول، استادیار گروه روان¬شناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
3) استادیار گروه روان¬شناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
محل انتشار :
اولین همایش ملی علمی دانشجویی روانشناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر سنجش ویژگی¬های روان سنجی مقیاس تاب آوری کودکان بود. روش پژوهش از نوع اعتبارسنجی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام کودکان 7 تا 12 ساله مشغول به تحصیل در مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود که از میان آنها ۴۴۳ پرسشنامه جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار پژوهش حاضر مقیاس تاب آوری و پرسشنامه شخصیت سیاتل بود. جهت تحلیل داده¬های از روش تحلیل عاملی تأییدی، ضریب همبستگی پیرسون و آلفای کرونباخ استفاده شد. در بررسی ویژگی¬های روان¬سنجی مقیاس تاب آوری چنین نتیجه گیری شد که مقیاس تاب آوری کودکان از روایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است.
کلمات کلیدی :
اعتبار
تاب آوری
روایی
کودک