بررسی آموزش خانواده محور بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی بر تنظیم هیجان و انطباق پذیری خانوادگی همسران افراد معتاد

بررسی آموزش خانواده محور بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی بر تنظیم هیجان و انطباق پذیری خانوادگی همسران افراد معتاد

عذرامحمدپناه اردکان1 آزاده چوب فروش زاده2 پریا فاروقی3

1) استادیارگروه روانشناسی ،دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ،دانشگاه اردکان
2) استادیارگروه روانشناسی ،دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ،دانشگاه اردکان
3) استادیار گروه روانشناسی موسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص)

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
هدف : یکی از آسیب های روانی اجتماعی که می تواند بنیاد های اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی هر جامعه ای را متزلزل سازد و توانایی های انسانی را تهدید کند، پدیده اعتیاد است .مصرف مواد توسط یکی از اعضای خانواده، تاثیر زیادی بر زندگی خودشان و اطرفیان می گذارد و بیشترین تاثیر اعتیاد بر همسر فرد معتاد است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش خانواده محور بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی بر تنظیم هیجان وانطباق پذیری همسران افراد معتاد انجام شد، روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و از طرح های پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری شامل همه زنان دارای همسر معتاد مراجعه کننده به کمیته امداد امام خمینی(ره) اردکان می باشد که به روش نمونه‌گیری در دسترس نمونه ای به حجم 30 نفر انتخاب شدند و دردو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند به طوری که هر گروه شامل 15 نفر بودند. از هر گروه پیش آزمون به عمل آمد و سپس گروه آزمایشی9 جلسه آموزش دریافت کردند، این در حالی بودکه به گروه کنترل هیچ مداخله ای داده نشد. در این پژوهش از پرسشنامه های تنظیم هیجان گراس و جان (2003) و مقیاس ارزیابی همبستگی و انطباق پذیری خانواده اولسون و پورتنر(1987) استفاده گردید. خانوادگی همسران افراد معتاد تاثیر معنادار داشته است این در حالی است که بر تنظیم هیجان تاثیر معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری : آموزش خانواده محور بر اساس الگوی اسلامی –ایرانی به زنان کمک می کند با تعدیل احساسات ،رفتار واکنشی کمتری داشته و در شرایط بحرانی از قبیل اعتیاد همسر سازگاری بیشتری داشته باشند .
کلمات کلیدی : آموزش خانواده محور الگوی اسلامی- ایرانی تنظیم هیجان انطباق پذیری خانواده همسران افراد معتاد