بررسی اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر حل مساله ، تفکر انتقادی و رشد اخلاقی دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان کرمانشاه

بررسی اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر حل مساله ، تفکر انتقادی و رشد اخلاقی دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان کرمانشاه

مادح دستمرد1 نورالدین آزادی2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ، دانشگاه پیام نور

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر آموزش فلسفه به کودکان بر حل مساله ، تفکر انتقادی و رشد اخلاقی دانش آموزان بوده است. نوع این تحقیق، از لحاظ ابزار جمع آوری اطلاعات، توصیفی –همبستگی است و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری تحقیق را دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان کرمانشاه تشکیل می دهند که تعداد آنها برابر با 120 نفر بوده است. تعداد 40 نفر از آنها به شیوه تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش و کنترل انتخاب شده و حل مساله ، تفکر انتقادی و رشد اخلاقی آنان در دو نوبت قبل و بعد از آموزش با استفاده از آموزش فلسفه به کودکان آزمون شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تحلیل کواریانس یک و چندمتغیره انجام شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که استفاده از آموزش فلسفه به کودکان برای دانش آموزان به طور معناداری میزان حل مساله ، تفکر انتقادی و رشد اخلاقی در آنها را بهبود می بخشد و این تاثیرگذاری هم به صورت کلی و هم به صورت جزئی مورد تایید بوده است.
کلمات کلیدی : آموزش فلسفه به کودکان حل مساله تفکر انتقادی رشد اخلاقی .