بررسی رابطه بین هویت اخلاقی و ارزش مدرسه با بی صداقتی تحصیلی در بین دانش آموزان ابتدایی

بررسی رابطه بین هویت اخلاقی و ارزش مدرسه با بی صداقتی تحصیلی در بین دانش آموزان ابتدایی

زهرا مظفری بی صفر1 مهدیه حقی کالجان2 زهرا کرمی3 ندا محمدزاده کانسبی4 مریم شمسی بوراچالو5 هانیه عبدلی چناقلو6

1) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه ارومیه
2) کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه
3) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور واحد مهاباد
4) کارشناسی علوم تربیتی پردیس علامه طباطبایی (دانشگاه فرهنگیان)
5) کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور واحد ارومیه
6) دانشجوی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه

محل انتشار : دومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma2.ir)
چکیده :
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین هویت اخلاقی و ارزش مدرسه با بی صداقتی تحصیلی در بین دانش آموزان ابتدایی شهر ارومیه بوده است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی شهر ارومیه بود که در سال تحصیلی 1402-1401 در حال تحصیل بودند؛ که از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای 200 نفر از آنان انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این پژوهش از سه پرسشنامه مقیاس بی صداقتی تحصیلی (مک کابی و تروینو، 1996)، هویت اخلاقی (آکوئینو و رید، 2002 ) و مقیاس ارزش مدرسه (تومینن- سوینی و همکاران، 2012) برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. همچنین در این پژوهش برای تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده گردید. یافته های به دست آمده از ضریب همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین متغیرهای هویت اخلاقی و بی صداقتی تحصیلی رابطه منفی معنادار وجود دارد، همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که بین ارزش مدرسه و بی صداقتی تحصیلی ارتباط منفی و معناداری وجود دارد. یافته های تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که حدود 30/0 درصد از واریانس بی صداقتی تحصیلی به وسیله متغیرهای هویت اخلاقی و ارزش مدرسه قابل پیش بینی است.
کلمات کلیدی : هویت اخلاقی ارزش مدرسه بی¬صداقتی تحصیلی.