تبیین روشهای تربیتی نوجوانان برمبنای آموزه ها وسیره علوی در نهج البلاغه

تبیین روشهای تربیتی نوجوانان برمبنای آموزه ها وسیره علوی در نهج البلاغه

سمیه شیرزور1 مهدیه نصیری2

1) کارشناسی ارشد علوم و قرآن حدیث، دانشگاه آران وبیدگل کاشان
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآنی گرایش اعجاز،دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم

محل انتشار : دومین همایش ملی نهج البلاغه در آراء و اندیشه های اسلام شناسان (nahj.fatemeh-ic.ir)
چکیده :
تربیت کودک از بنیاد بنیادی ترین مسائل تربیتی شمرده می شود و سنگ زیرین تربیت های بعدی است.در دین مقدس اسلام قرآن و سخنان معصومین علیهم السلام که سرشار از نکات تربیتی و انسان شناسی بسیار گهربار می باشد ، سخت بر امر تربیت تکیه و تاکید شده است ،بهره گیری از این کلام های جاودان زیبا می تواند در زندگانی بسیار تاثیرگذار باشد.در این مقاله از میان این کلامهای جاودان ،نهج البلاغه انتخاب شده است، زیرا سرشار از مواعظ و حِکَم آموزنده درباره موضوعات مختلف است. در روانشناسی به اثبات رسیده که در سن و سال نوجوانی زمینه‌های مناسب تری برای تربیت پذیری وجود دارد و نوجوانان بیشتر از کودکان تربیت پذیر می باشد .استفاده از رهنمودهای این کتاب با ارزش در ارتباط با قشر نوجوان یکی از بهترین راه حل های تربیتی می باشد. به دست آوردن آگاهی های لازم برای نوجوانان در مورد زندگی آینده خود و تصمیم گیری های مهم با الهام گرفتن از نهج البلاغه بسیار موثر میباشد در این مقاله به بررسی تبیین اصول تربیتی نوجوانان برمبنای آموزه ها وسیره علوی در نهج البلاغه میپردازیم. ماهیت و روش تحقیق توصیفی تحلیلی می باشد
کلمات کلیدی : تربیت نوجوان روانشناسی اسلام تربیت پذیری