تبیین روشهای تربیتی نوجوانان برمبنای آموزه ها وسیره علوی در نهج البلاغه

سمیه شیرزور1 مهدیه نصیری2

چکیده :
تربیت کودک از بنیاد بنیادی ترین مسائل تربیتی شمرده می شود و سنگ زیرین تربیت های بعدی است.در دین مقدس اسلام قرآن و سخنان معصومین علیهم السلام که سرشار از نکات تربیتی و انسان شناسی بسیار گهربار می باشد ، سخت بر امر تربیت تکیه و تاکید شده است ،بهره گیری از این کلام های جاودان زیبا می تواند در زندگانی بسیار تاثیرگذار باشد.در این مقاله از میان این کلامهای جاودان ،نهج البلاغه انتخاب شده است، زیرا سرشار از مواعظ و حِکَم آموزنده درباره موضوعات مختلف است. در روانشناسی به اثبات رسیده که در سن و سال نوجوانی زمینه‌های مناسب تری برای تربیت پذیری وجود دارد و نوجوانان بیشتر از کودکان تربیت پذیر می باشد .استفاده از رهنمودهای این کتاب با ارزش در ارتباط با قشر نوجوان یکی از بهترین راه حل های تربیتی می باشد. به دست آوردن آگاهی های لازم برای نوجوانان در مورد زندگی آینده خود و تصمیم گیری های مهم با الهام گرفتن از نهج البلاغه بسیار موثر میباشد در این مقاله به بررسی تبیین اصول تربیتی نوجوانان برمبنای آموزه ها وسیره علوی در نهج البلاغه میپردازیم. ماهیت و روش تحقیق توصیفی تحلیلی می باشد
کلمات کلیدی : تربیت، نوجوان، روانشناسی، اسلام ،تربیت پذیری


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : آموزه ها و سیره علوی معیار زندگی اسلامی در نهج البلاغه
محل انتشار : دومین همایش ملی نهج البلاغه در آراء و اندیشه های اسلام شناسان
آدرس وب سایت کنفرانس : nahj.fatemeh-ic.ir
ارسال کننده : مهدیه نصیری
کد IOI مقاله : XEEC-HZDZF
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEEC-HZDZF

مقالات مشابه
  1. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  2. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  3. ارزیابی نقش شورای اسلامی شهر تهران بر ارتقای عملکرد مدیریت شهری
  4. طراحی خانه تعزیه با رویکرد هویت ایرانی
  5. بررسي الگوي رفتاری در محيط مدارس مدرن ( نمونه ي موردی: دبيرستان جهان علوم استان اردبیل )
  6. شناخت شاخصه های مدیریتی اقتصاد مقاومتی در ارتباط با سامانهای شهری
  7. تحلیل خلوت واجتماع پذیری وارتباط دومولفه در پارک های شهری
  8. ضرورت بهره گیری از سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان( BIM ) در آموزش معماری ایران .
  9. تحلیل معناگرایانه مقرنس در معماری اسلامی (نمونه موردی مسجد شاه اصفهان )
  10. طراحی نمای ساختمان بر اساس الگو معماری ایرانی- اسلامی
  11. رابطه میان فرهنگ،هنر و معماری اسلامی ونقش آنها در شکل گیری فضاهای شهری
  12. بررسی تاثیر فضای نشیمن در تقویت ارتباط بین افراد خانواده با استفاده از روانشناسی محیط
  13. بررسی الگوهای فرهنگی و هنری و رهیافتهای هویتی معماری ایرانی-اسلامی در طراحی مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی ایران
  14. نقش حیاط و تاثیر ان براقلیم (معماری سنتی ایرانی)
  15. طراحی مجتمع فرهنگی-آموزشی خشت دارالعباده با رویکرد معماری پایدار