بررسی تاثیر روش های تدریس نوین (فعال) بر پرورش تفکر خلاق در دانش آموزان: یک مطالعه کیفی

بررسی تاثیر روش های تدریس نوین (فعال) بر پرورش تفکر خلاق در دانش آموزان: یک مطالعه کیفی

کوثر عطارنیا1

1) دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، پردیس بنت الهدی صدر، اردبیل، ایران.

محل انتشار : سومین همایش ملی مدرسه آینده(fschuma3.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش های تدریس فعال بر پرورش تفکر خلاق دانش آموزان صورت گرفت. روش پژوهش حاضر جزو تحقیقات کیفی و در قالب توصیفی - تحلیلی می باشد و ابزار جمع آوری داده ها، منابع کتابخانه ای بوده است که از پایگاه های معتبر داخلی و خارجی استخراج شده اند. در این راستا، 8 مورد از روش های تدریس نوین و تاثیر آن ها بر تفکر خلاق دانش آموزان بررسی شد و یافته های به دست آمده نشان دادند که این روش ها در پرورش افرادی نوآور که تفکری خلاق و بدیع دارند می توانند تاثیر مثبتی داشته باشند. بر این اساس، برای معلمان ضروری است که با روش های نوین تدریس آشنا شده و آگاهی خود را در زمینه نحوه به کارگیری صحیح آن ها در دروس مختلف افزایش دهند تا دانش آموزان خود را برای برخورد خلاقانه با مسائل زندگی واقعی شان آماده سازند.
کلمات کلیدی : روش های تدریس فعال تفکر خلاق دانش آموزان معلمان.