نقش و ضرورت آموزش صلح در مدارس آینده

فائزه خسروی1 فاطمه طاهرپور2

1) دانشجو کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
2) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران (نویسنده مسئول)

محل انتشار : سومین همایش ملی مدرسه آینده(fschuma3.ir)
چکیده :
صلح پیش شرط اصلی تداوم زندگی انسانی، نسل‌ها و اجتماعات انسانی است؛ به عبارت دیگر بقاء نوع بشر به ایجاد و حفظ صلح وابسته است. بنابراین ضروری است که با روش‌های موثر و برنامه ریزی‌شده، از انواع خشونت و نزاع و جنگ جلوگیری شود و جهان به سمت صلح پایدار حرکت کند. از جمله مهم‌ترین روش‌ها برای تحقق این مهم، آموزش است. بنابراین در پژوهش حاضر به ضرورت آموزش صلح در مدارس آینده پرداخته شده است. بدین منظور ابتدا به بیان ضرورت توجه به آموزش صلح پرداخته شده است. سپس آموزش صلح و نقش برنامه درسی و معلم در آموزش صلح مورد بحث قرار گرفته است. روش پژوهش حاضر، توصیفی و کتابخانه‌ای، با مرور اسناد، مدارک و مقالات موجود در پایگاه های معتبر علمی چون مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، سیلیویکا، پرتال جامع علوم انسانی، Research Gate و SAGE journals بود. نتایج نشان داد که مدارس آینده و عناصر آموزشی آن‌ها به عنوان مهم‌ترین موتور همزیستی مسالمت‌آمیز، باید زمینه‌های آموزش صلح را در رفتار و نقش معلم‌ها، شیوه‌های تدریس آن‌ها و همچنین در اهداف برنامه‌های درسی فراهم کنند.
کلمات کلیدی : صلح آموزش صلح مدارس آینده