تاثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل تحصیلی آگاهانه دانش آموزان

تاثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل تحصیلی آگاهانه دانش آموزان

یونس هاشمی اول1 کیانا حبیبی دهناشی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه محقق اردبیلی
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد یزد

محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی(cnps.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل تحصیلی آگاهانه دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس گردآوری اطلاعات، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان پایه هفتم در سال 1399 بود. که از بین جامعه هدف 32 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش)16( و کنترل) 16(گمارده شدند. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد. گروه آزمایش د ر12 جلسه ی 1 ساعته در طول دو ماه، آموزش ذهن آگاهی را دریافت کردند. داده ها با ا ستفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که آموزش ذهن آگاهی موجب افزایش کنترل تحصیلی آگاهانه دانش آموزان می شود. بنابراین، پیشنهاد می شود از آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی برای افزایش کنترل تحصیلی آگاهانه دانش آموزان استفاده شود .
کلمات کلیدی : آموزش کنترل تحصیلی آگاهانه ذهن آگاهی