بررسی کارکرد توجه پایدار و حافظه کاری نوجوانان بهبود یافته کووید19 حاد و عادی

بررسی کارکرد توجه پایدار و حافظه کاری نوجوانان بهبود یافته کووید19 حاد و عادی

مائده اسدی رجانی1 باقر حسنوند2 زهرا احمدبیگی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش روانشناسی بالینی، گروه پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لاهیجان، گیلان،ایران.
2) دکتری روانشناسی کودک، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3) دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی(cnps.ir)
چکیده :
کووید19 ویروسی است که سیستم دفاعی افراد را در¬گیر می¬کند و علاوه بر مشکلات جسمانی، پیامدهای روانشناختی نیز دارد. از این رو، هدف از پژوهش حاضر بررسی کارکرد توجه پایدار و حافظه کاری نوجوانان بهبود یافته کووید19 حاد و عادی می¬باشد. پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه ای می¬باشد که در سال 1401-1400 بر روی 59 نفر نوجوانان 15 تا 20 سال بهبود یافته کووید_19 حاد و عادی انجام شد. افراد به دو گروه، ۲۹ نفر نوجوان بهبود یافته کووید ۱۹ حاد و 30نفر نوجوان عادی تقسیم شدند. در مطالعه حاضر، توجه پایدار از طريق آزمون نرم افزاری واژه استروپ پیچیده و حافظه کاری از طریق آزمون حافظه وکسلر سنجیده شد. همچنین پرسشنامه سلامت روان گلبرگ و آزمون هوش وکسلر برای غربال افراد مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تجلیل داده¬ها در سطح توصیفی و استباطی انجام شد و از نرم¬افزار آماری 26_SPSS استفاده شد. آزمون اثرات بین آزمودنی برای مقایسه توجه پایدار نوجوان بهبود یافته کووید ۱۹حاد و عادی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد؛ مقدار F بدست آمده، برای تمامی مولفه‌ها در سطح آلفای 05/0 معنی¬دار می¬باشد (05/0p<). بنابراین نتیجه گرفته می‌شود بین توجه پایدار نوجوان بهبود یافته کووید ۱۹حاد و عادی تفاوت وجود دارد. همچنین آزمون t مستقل جهت مقایسه حافظه کاری در نوجوان بهبود یافته کووید ۱۹حاد و عادی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد؛ مقدار آماره t بدست آمده برابر با ۶۱۸/۱۴ بوده و در سطح آلفای 01/0 معنی‌دار است (01/0>P). در نتیجه بین حافظه کاری نوجوان بهبود یافته کووید ۱۹حاد و عادی تفاوت وجود دارد. بر اساس یافته های مطالعه حاضر توجه پایدار و حافظه کاری نوجوان بهبودیافته کووید19 حاد در این دوران تحت تاثیر قرار گرفته است. در نتیجه، بررسی همه جانبه نقص¬های به وجود آمده در کارکرد¬های شناختی نوجوانان بهبود یافته کووید19 حاد حائز اهمیت می¬باشد.
کلمات کلیدی : کووید19 توجه پایدار حافظه کاری نوجوان .