جستجو
بررسی کارکرد توجه پایدار و حافظه کاری نوجوانان بهبود یافته کووید19 حاد و عادی
مائده اسدی رجانی1 باقر حسنوند2 زهرا احمدبیگی3
چکیده :
کووید19 ویروسی است که سیستم دفاعی افراد را در¬گیر می¬کند و علاوه بر مشکلات جسمانی، پیامدهای روانشناختی نیز دارد. از این رو، هدف از پژوهش حاضر بررسی کارکرد توجه پایدار و حافظه کاری نوجوانان بهبود یافته کووید19 حاد و عادی می¬باشد. پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه ای می¬باشد که در سال 1401-1400 بر روی 59 نفر نوجوانان 15 تا 20 سال بهبود یافته کووید_19 حاد و عادی انجام شد. افراد به دو گروه، ۲۹ نفر نوجوان بهبود یافته کووید ۱۹ حاد و 30نفر نوجوان عادی تقسیم شدند. در مطالعه حاضر، توجه پایدار از طريق آزمون نرم افزاری واژه استروپ پیچیده و حافظه کاری از طریق آزمون حافظه وکسلر سنجیده شد. همچنین پرسشنامه سلامت روان گلبرگ و آزمون هوش وکسلر برای غربال افراد مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تجلیل داده¬ها در سطح توصیفی و استباطی انجام شد و از نرم¬افزار آماری 26_SPSS استفاده شد. آزمون اثرات بین آزمودنی برای مقایسه توجه پایدار نوجوان بهبود یافته کووید ۱۹حاد و عادی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد؛ مقدار F بدست آمده، برای تمامی مولفهها در سطح آلفای 05/0 معنی¬دار می¬باشد (05/0p<). بنابراین نتیجه گرفته میشود بین توجه پایدار نوجوان بهبود یافته کووید ۱۹حاد و عادی تفاوت وجود دارد. همچنین آزمون t مستقل جهت مقایسه حافظه کاری در نوجوان بهبود یافته کووید ۱۹حاد و عادی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد؛ مقدار آماره t بدست آمده برابر با ۶۱۸/۱۴ بوده و در سطح آلفای 01/0 معنیدار است (01/0>P). در نتیجه بین حافظه کاری نوجوان بهبود یافته کووید ۱۹حاد و عادی تفاوت وجود دارد. بر اساس یافته های مطالعه حاضر توجه پایدار و حافظه کاری نوجوان بهبودیافته کووید19 حاد در این دوران تحت تاثیر قرار گرفته است. در نتیجه، بررسی همه جانبه نقص¬های به وجود آمده در کارکرد¬های شناختی نوجوانان بهبود یافته کووید19 حاد حائز اهمیت می¬باشد.
کلمات کلیدی : کووید19 ، توجه پایدار ، حافظه کاری ، نوجوان .
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : پیامدهای عصب-روانشناختی بیماری کووید – ۱۹
محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روانشناسی
آدرس وب سایت کنفرانس : cnps.ir
ارسال کننده : مائده اسدی رجانی
کد IOI مقاله : XEEG-HBGAG
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEEG-HBGAG
مقالات مشابه
- بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
- Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
- تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
- یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
- بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
- بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
- ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
- معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
- (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
- نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
- تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
- سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
- A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
- علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
- Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات ارائه دهنده
سایر مقالات محل انتشار
- تاثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل تحصیلی آگاهانه دانش آموزان
- اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش تعارض زناشویی و افزایش صمیمیت جنسی در میان زوجین آسیب دیده از روابط فرا زناشویی در دوران کرونا.
- نورو سایکولوژی پارکینسون
- بررسی نقش اضطراب کرونا و استرس ادراک شده براساس تحمل ابهام و بهزیستی روان شناختی بهبود یافتگان کووید 19
- مقایسه کیفیت زندگی، ذهن آگاهی و حمایت اجتماعی در کودکان با و بدون ابتلاء به صرع
- نقش انعطاف پذیری شناختی و سبک های دلبستگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان
- مقایسه بین همبودی نقایص شناختی معتادان در جستجوی درمان و معتادان غیردرمانخواه
- بررسی میزان فراوانی خود جرحی در دانشجویان دارای نشانههای اختلال خشم متناوب
- مروری بر توجه بصری در اختلال طیف اتیسم
- بررسی کارکرد توجه پایدار و حافظه کاری نوجوانان بهبود یافته کووید19 حاد و عادی
- بررسی اثربخشی روش درمانی شناختی و رفتاری بر بهبود مهارت های گفتاری و شناختی در کودکان اتیستیک
- نقش حساسیت اضطرابی و دشواری در تنظیم هیجان با وسواس فکری- عملی در دوران همهگیری کووید-۱۹
- استفاده ی همزمان از داروی کلونیدین و هالوپریدول میتواند باعث کاهش قابل توجه پرخاشگری بیماران اسکیزوفرنی شود.
- نقش پیشرفت علوم اعصاب شناختی در درمان اختلالات خلقی
- مقایسه عملکردهای توجهی در دانش آموزان دختر و پسر