بررسی کارکرد توجه پایدار و حافظه کاری نوجوانان بهبود یافته کووید19 حاد و عادی

مائده اسدی رجانی1 باقر حسنوند2 زهرا احمدبیگی3

چکیده :
کووید19 ویروسی است که سیستم دفاعی افراد را در¬گیر می¬کند و علاوه بر مشکلات جسمانی، پیامدهای روانشناختی نیز دارد. از این رو، هدف از پژوهش حاضر بررسی کارکرد توجه پایدار و حافظه کاری نوجوانان بهبود یافته کووید19 حاد و عادی می¬باشد. پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه ای می¬باشد که در سال 1401-1400 بر روی 59 نفر نوجوانان 15 تا 20 سال بهبود یافته کووید_19 حاد و عادی انجام شد. افراد به دو گروه، ۲۹ نفر نوجوان بهبود یافته کووید ۱۹ حاد و 30نفر نوجوان عادی تقسیم شدند. در مطالعه حاضر، توجه پایدار از طريق آزمون نرم افزاری واژه استروپ پیچیده و حافظه کاری از طریق آزمون حافظه وکسلر سنجیده شد. همچنین پرسشنامه سلامت روان گلبرگ و آزمون هوش وکسلر برای غربال افراد مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تجلیل داده¬ها در سطح توصیفی و استباطی انجام شد و از نرم¬افزار آماری 26_SPSS استفاده شد. آزمون اثرات بین آزمودنی برای مقایسه توجه پایدار نوجوان بهبود یافته کووید ۱۹حاد و عادی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد؛ مقدار F بدست آمده، برای تمامی مولفه‌ها در سطح آلفای 05/0 معنی¬دار می¬باشد (05/0p<). بنابراین نتیجه گرفته می‌شود بین توجه پایدار نوجوان بهبود یافته کووید ۱۹حاد و عادی تفاوت وجود دارد. همچنین آزمون t مستقل جهت مقایسه حافظه کاری در نوجوان بهبود یافته کووید ۱۹حاد و عادی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد؛ مقدار آماره t بدست آمده برابر با ۶۱۸/۱۴ بوده و در سطح آلفای 01/0 معنی‌دار است (01/0>P). در نتیجه بین حافظه کاری نوجوان بهبود یافته کووید ۱۹حاد و عادی تفاوت وجود دارد. بر اساس یافته های مطالعه حاضر توجه پایدار و حافظه کاری نوجوان بهبودیافته کووید19 حاد در این دوران تحت تاثیر قرار گرفته است. در نتیجه، بررسی همه جانبه نقص¬های به وجود آمده در کارکرد¬های شناختی نوجوانان بهبود یافته کووید19 حاد حائز اهمیت می¬باشد.
کلمات کلیدی : کووید19 ، توجه پایدار ، حافظه کاری ، نوجوان .


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : پیامدهای عصب-روان‌شناختی بیماری کووید – ۱۹
محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی
آدرس وب سایت کنفرانس : cnps.ir
ارسال کننده : مائده اسدی رجانی
کد IOI مقاله : XEEG-HBGAG
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEEG-HBGAG

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. تاثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل تحصیلی آگاهانه دانش آموزان
  2. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش تعارض زناشویی و افزایش صمیمیت جنسی در میان زوجین آسیب دیده از روابط فرا زناشویی در دوران کرونا.
  3. نورو سایکولوژی پارکینسون
  4. بررسی نقش اضطراب کرونا و استرس ادراک شده براساس تحمل ابهام و بهزیستی روان شناختی بهبود یافتگان کووید 19
  5. مقایسه کیفیت زندگی، ذهن آگاهی و حمایت اجتماعی در کودکان با و بدون ابتلاء به صرع
  6. نقش انعطاف پذیری شناختی و سبک های دلبستگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان
  7. مقایسه بین همبودی نقایص شناختی معتادان در جستجوی درمان و معتادان ‏غیردرمانخواه
  8. بررسی میزان فراوانی خود جرحی در دانشجویان دارای نشانه‌های اختلال خشم متناوب
  9. مروری بر توجه بصری در اختلال طیف اتیسم
  10. بررسی کارکرد توجه پایدار و حافظه کاری نوجوانان بهبود یافته کووید19 حاد و عادی
  11. بررسی اثربخشی روش درمانی شناختی و رفتاری بر بهبود مهارت های گفتاری و شناختی در کودکان اتیستیک
  12. نقش حساسیت اضطرابی و دشواری در تنظیم هیجان با وسواس فکری- عملی در دوران همه‌گیری کووید-۱۹
  13. استفاده ی همزمان از داروی کلونیدین و هالوپریدول میتواند باعث کاهش قابل توجه پرخاشگری بیماران اسکیزوفرنی شود.
  14. نقش پیشرفت علوم اعصاب شناختی در درمان اختلالات خلقی
  15. مقایسه عملکردهای توجهی در دانش آموزان دختر و پسر