تاثیر نوروفیدبک بر توجه پیوسته، حافظه فعال و ادراک دیداری - حرکتی در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص

تاثیر نوروفیدبک بر توجه پیوسته، حافظه فعال و ادراک دیداری - حرکتی در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص

بهزاد نیکزاد1 مسعود مهدی زاده2 ساجد فرجی آذر3

1) استادیار گروه علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2) دانشجوی دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی(cnps.ir)
چکیده :
انجام پژوهش حاضر تعیین تاثیر نوروفیدبک بر توجه پیوسته، حافظه فعال و ادراک دیداری - حرکتی در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. در این پژوهش شبه آزمایشی 30 دانش‌آموز ابتدایی (24 پسر و 36 دختر) با تشخیص اختلالات یادگیری در مراکز اختلالات یادگیری شهر تبریز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و با روش تصادفی ساده در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. دو گروه‌ آزمونهای عملکرد پیوسته، N-back و آزمون دیداری - حرکتی بندر گشتالت را به عنوان پیش‌آزمون پسآزمون تکمیل کردند. نوروفیدبک طی 20 جلسه 30 الی 45 دقیقهای (3 بار در طول هفته به مدت هفت هفته) در گروه آزمایش اعمال شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره در نرم‌افزار SPSS.20 تحلیل شدند. تحلیل یافتهها نشان داد که تنها بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای توجه پیوسته و ادراک دیداری - حرکتی تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0>P). استفاده از نوروفیدبک در بهبود توجه پیوسته و ادراک دیداری - حرکتی در دانش‌آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص توصیه میشود
کلمات کلیدی : آموزش نوروفیدبک عملکرد توجه پیوسته حافظه کاری ادراک دیداری و حرکتی ناتوانی یادگیری