تاثیر نوروفیدبک بر توجه پیوسته، حافظه فعال و ادراک دیداری - حرکتی در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص

بهزاد نیکزاد1 مسعود مهدی زاده2 ساجد فرجی آذر3

چکیده :
انجام پژوهش حاضر تعیین تاثیر نوروفیدبک بر توجه پیوسته، حافظه فعال و ادراک دیداری - حرکتی در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. در این پژوهش شبه آزمایشی 30 دانش‌آموز ابتدایی (24 پسر و 36 دختر) با تشخیص اختلالات یادگیری در مراکز اختلالات یادگیری شهر تبریز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و با روش تصادفی ساده در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. دو گروه‌ آزمونهای عملکرد پیوسته، N-back و آزمون دیداری - حرکتی بندر گشتالت را به عنوان پیش‌آزمون پسآزمون تکمیل کردند. نوروفیدبک طی 20 جلسه 30 الی 45 دقیقهای (3 بار در طول هفته به مدت هفت هفته) در گروه آزمایش اعمال شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره در نرم‌افزار SPSS.20 تحلیل شدند. تحلیل یافتهها نشان داد که تنها بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای توجه پیوسته و ادراک دیداری - حرکتی تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0>P). استفاده از نوروفیدبک در بهبود توجه پیوسته و ادراک دیداری - حرکتی در دانش‌آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص توصیه میشود
کلمات کلیدی : آموزش، نوروفیدبک، عملکرد توجه پیوسته، حافظه کاری، ادراک دیداری و حرکتی، ناتوانی یادگیری


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم شناختی
محل انتشار : اولین کنگره ملی مطالعات علوم اعصاب و روان‌شناسی
آدرس وب سایت کنفرانس : cnps.ir
ارسال کننده : مسعود مهدی زاده
کد IOI مقاله : XEEG-HGDDZ
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEEG-HGDDZ

مقالات مشابه
  1. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  2. بررسي الگوي رفتاری در محيط مدارس مدرن ( نمونه ي موردی: دبيرستان جهان علوم استان اردبیل )
  3. ضرورت بهره گیری از سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان( BIM ) در آموزش معماری ایران .
  4. بررسی و تحلیل برنامه های شهر دوستدار کودک با استفاده از مدل swot (نمونه مورد مطالعه:منطقه 6 تهران)
  5. بررسی طراحی معماری مرکز موسیقی ایرانی با رویکرد معماری ایرانی
  6. مدیریت کیفیت رودخانه خرم آباد با رویکرد تجارت مجوز آلودگی و توابع هزینه فازی با استفاده از سیستم نسبت تجارت توسعه یافته
  7. بررسی توسعه پایدار، راهکاری اساسی اما کم تاثیر بر بهبود بحران های زیست محیطی
  8. مدرسه امن دخترانه مورد بررسی: (دوره متوسطه خاص دختران)
  9. ارزیابی میزان پایداری هنرستان¬های نوساخت بر اساس روش¬های اجرایی و مصالح به کار رفته در ساختمان
  10. طراحی مسکن در مجموعه‌های بلندمرتبه و برج های چند منظوره شهری: مطالعه امکان طراحی مسکن در ترکیب با سایر کاربری‌ها و عرصه‌های عمومی شهر
  11. نقش برنامه ریزی کالبدی شهری در تأمین نیازهای شهروندان
  12. طراحی مجتمع فرهنگی-آموزشی خشت دارالعباده با رویکرد معماری پایدار
  13. رابطه مدیریت نوین روستایی با توسعه روستایی
  14. اصول طراحی محوطه مهدکودک براساس ارتقاء خلاقیت کودکان
  15. بررسی تاثیر طراحی تجربهمحور در هنرهای شهری با هدف تعامل مثبت شهروندان و فضای شهر (موردپژوهی المانهای شهری پیرامون حافظیّه)
سایر مقالات محل انتشار
  1. تاثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل تحصیلی آگاهانه دانش آموزان
  2. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش تعارض زناشویی و افزایش صمیمیت جنسی در میان زوجین آسیب دیده از روابط فرا زناشویی در دوران کرونا.
  3. نورو سایکولوژی پارکینسون
  4. بررسی نقش اضطراب کرونا و استرس ادراک شده براساس تحمل ابهام و بهزیستی روان شناختی بهبود یافتگان کووید 19
  5. مقایسه کیفیت زندگی، ذهن آگاهی و حمایت اجتماعی در کودکان با و بدون ابتلاء به صرع
  6. نقش انعطاف پذیری شناختی و سبک های دلبستگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان
  7. مقایسه بین همبودی نقایص شناختی معتادان در جستجوی درمان و معتادان ‏غیردرمانخواه
  8. بررسی میزان فراوانی خود جرحی در دانشجویان دارای نشانه‌های اختلال خشم متناوب
  9. مروری بر توجه بصری در اختلال طیف اتیسم
  10. بررسی کارکرد توجه پایدار و حافظه کاری نوجوانان بهبود یافته کووید19 حاد و عادی
  11. بررسی اثربخشی روش درمانی شناختی و رفتاری بر بهبود مهارت های گفتاری و شناختی در کودکان اتیستیک
  12. نقش حساسیت اضطرابی و دشواری در تنظیم هیجان با وسواس فکری- عملی در دوران همه‌گیری کووید-۱۹
  13. استفاده ی همزمان از داروی کلونیدین و هالوپریدول میتواند باعث کاهش قابل توجه پرخاشگری بیماران اسکیزوفرنی شود.
  14. نقش پیشرفت علوم اعصاب شناختی در درمان اختلالات خلقی
  15. مقایسه عملکردهای توجهی در دانش آموزان دختر و پسر