اثربخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر احساس تنهایی دانش آموزان دختر محروم از پدر

اثربخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر احساس تنهایی دانش آموزان دختر محروم از پدر

زهرا افراخته1

1) کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر احساس تنهایی دانش¬آموزان دختر محروم از پدر صورت گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش¬آزمون و پس¬آزمون با گروه کنترل می¬باشد. جامعه مورد نظر در پژوهش حاضر شامل كليه دانش¬آموزان دختر محروم از پدر (فوت، زندانی، طلاق) دوره دوم ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1399- 1398 بود که در نهایت 30 نفر از دانش¬آموزانی که نمره بالاتری در پرسشنامه احساس تنهایی کسب کردند، در دو گروه آزمایش (15) نفر و گروه کنترل (15 نفر) به روش نمونه¬گیری تصادفی انتخاب و در پژوهش حاضر شرکت داده شدند. دانش¬آموزان گروه آزمایش جلسات آموزش گروهی ابراز وجود را هفته¬ای یک مرتبه، توسط محقق دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکردند. ابزار گردآوری داده¬ها، پرسشنامه احساس تنهایی راسل و پیلوا و کورتونا (1980؛ نقل از نادری و حق¬شناس، 1388) و پکیج آموزش گروهی ابراز وجود اسلامی (1391) بود. تجزیه و تحلیل داده¬ها با کمک تحلیل کوواریانس تک متغیری انجام شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده¬ها نشان داد که آموزش گروهی ابراز وجود بر احساس تنهایی دانش¬آموزان دختر محروم از پدر مؤثر است. با توجه به نتیجه گزارش شده، پیشنهاد می¬شود کلاس¬ها و کارگاه¬های آموزش گروهی ابراز وجود برای دانش¬آموزان دختر محروم از پدر برگزار گردد.
کلمات کلیدی : آموزش گروهی ابراز وجود احساس تنهایی دانش آموز