اثربخشی آموزش راهبردهای نظم¬جویی فرایندی هیجان در بهبود مدیریت خشم و تحمل پریشانی زنان سرپرست خانواده

اثربخشی آموزش راهبردهای نظم¬جویی فرایندی هیجان در بهبود مدیریت خشم و تحمل پریشانی زنان سرپرست خانواده

زهرا باغبانی11 نسیم سیاوشی فر2

1) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیله سوار، بیله سوار، ایران
2) گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیله سوار، بیله سوار، ایران

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای نظم¬جویی فرایندی هیجان در بهبود مدیریت خشم و تحمل پریشانی زنان سرپرست خانواده صورت گرفت. روش پژوهش نیمه¬آزمایشی با طرح پیش-آزمون و پس¬-آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري پژوهش کلیه زنان سرپرست خانوار عضو اداره بهزیستی و کمیته امداد شهر اردبیل در سال 1400 بودند که به روش نمونه¬گیری دردسترس تعداد 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. به منظور گردآوری داده¬ها از مقیاس تحمل پریشانی و پرسشنامه خشم نواكو استفاده شد. گروه آزمایش 8 جسله 75 دقیقه ای به صورت هفته ای یک بار آموزش راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان دریافت کردند اما گروه کنترل بدون هیچ¬گونه مداخله¬ای باقی ماند. تجزیه و تحلیل داده¬های جمع¬آوری شده با آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و با بهره¬گیری از نرم افزار آماری SPSS21 صورت گرفت. نتایج نشان که آموزش راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان موجب بهبود مدیریت خشم (01/0P<، 90/75F=) و تحمل آشفتگی (01/0P<، 63/127F=) زنان سرپرست خانواده شد. در نتیجه می¬تواند بیان کرد که آموزش راهبردهای نظم¬جویی فرایندی هیجان بر مدیریت خشم و تحمل پریشانی زنان سرپرست خانواده تاثیر بسزایی داشته و می¬تواند به عنوان یک روش آموزشی/ درمانی مناسب برای بهبود مدیریت خشم و افزایش تحمل پریشانی از سوی مشاوران و روانشناسان به خصوص برای زنان سرپرست خانوار مورد استفاده قرار گیرد.
کلمات کلیدی : آموزش راهبردهای نظم¬جویی فرایندی هیجان مدیریت خشم تحمل پریشانی زنان سرپرست خانواده