قابلیت های پایۀ هیجانی کارکردی بر اختلال نقص توجه-بیش فعالی: آزمون رویکرد تحولی-تفاوت هاي فردي مبتنی بر ارتباط گرینسپن

قابلیت های پایۀ هیجانی کارکردی بر اختلال نقص توجه-بیش فعالی: آزمون رویکرد تحولی-تفاوت هاي فردي مبتنی بر ارتباط گرینسپن

احسان شیرپور1 سعید ویسی2 یاسر شیرپور3

1) کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
2) کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران.
3) دانش¬آموخته دانشگاه پیام نور، واحد کوهدشت، کوهدشت، ایران

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
اختلال نقص توجه/بیش فعالی از اختلال¬های رایج در دوران کودکی هستند که آسیب¬های بسیاری به فرآیند تحصیلی، ارتباطی و هیجانی این کودکان وارد می¬سازد. این پژوهش به منظور شناخت رشد هیجانی کارکردی کودکان با نقص توجه/بیش فعالی بر اساس رویکرد تحولی-تفاوت¬هاي فردي مبتنی بر ارتباط انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع علی/مقایسه¬ای و نمونه¬ی مورد مطالعه شامل 50 کودک عادی و 50 کودک با با نقص توجه/بیش فعالی بودند که گروه اول به شیوه نمونه گیری خوشه¬ای چند مرحله‏ای و گروه دوم به روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند. والدین دو گروه از تظر وضعیت اقتصادی، سنی و تحصیلات همتا شدتد. از پرسشنامه کانزر فرم والد، پرسشنامه هوشی ماتریس¬های پیش رونده ریون، مصاحبه و پرسشنامه رشد هیجان کارکردی در این پژوهش به عنوان ابزار استفاده گردید. نتایج با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که رشد هیجان کارکردی کودکان با نقص توجه/بیش فعالی و کودکان عادی در سنین پایین¬تر(0 تا 5/3 سالگی) و کنونی در هر شش بعد رشد هیجان کارکردی تفاوت معنادار با یکدیگر داشتند. این مطالعه نشان داد که رشد هیجان کارکردی کودکان با نقص توجه/بیش در سنین پایین¬تر(0 تا 5/3 سالگی) و کنونی نسبت به کودکان عادی ضعیف¬تر است.
کلمات کلیدی : رویکرد تحولی-تفاوت¬هاي فردي مبتنی بر ارتباط رشد هیجانی کارکردی نقص توجه/بیش فعالی.