ارزیابی عملکرد راهبران آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان اندیمشک بر اساس الگوی جان وایلز و جوزف باندی

ارزیابی عملکرد راهبران آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان اندیمشک بر اساس الگوی جان وایلز و جوزف باندی

تورج میرعالی1 رحمن نورعلیزاد2 زینب فرخ پور3

1) کارشناس آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان واحد امام رضا(ع) اندیمشک،اندیمشک، ایران
2) گروه علوم تربیتی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد دزفول،دزفول،ایران
3) کارشناس ارشد مدیریت آموزشی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول،دزفول،ایران

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد راهبران آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان اندیمشک بر اساس الگوی جان وایلز و جوزف باندی انجام گرفت. از نظر هدف یک پژوهش توصیفی و کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش ۶۸۸ نفر از معلم و ۱۲۰ نفر از مدیران مدارس ابتدایی اندیمشک است که استفاده از جدول مورگان تعداد ۲۳۰ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته در قالب شش کار کرد وظایف راهبران آموزشی و ۵۰ گویه تدوین شد. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون کولموگروف اسمیرنوف، چون آزمون تک گروهی، تحلیل واریانس چند متغیری مانوا (MANOVA) آزمون پی گیری توکی، آزمون فریدمن کلیه محاسبات آماری از طریق نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها نشان داد که عملکرد راهبران آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان اندیمشک بر اساس ابعاد ششگانه (بهسازی و آموزش، رشد حرفه ای، برقراری روابط انسانی، ارزشیابی، امور اداری، نظارت و برنامه ریزی آموزشی) تفاوت معنی داری در سطح )۰۱ /۰p<) وجود دارد. به عبارت دیگر نتایج نشان می دهد پاسخگویان ابعاد عملکرد راهبران آموزشی را نامطلوب گزارش کردند.
کلمات کلیدی : راهبر آموزشی بهسازی و آموزش رشد حرفه ای برقراری روابط انسانی ارزشیابی امور اداری نظارت و برنامه ریزی آموزشی