بررسی تاثیرات رفتار و حالات روحی معلم بر دانش آموزان

بررسی تاثیرات رفتار و حالات روحی معلم بر دانش آموزان

حمید رستمی1

1) دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان امام محمد باقر(ع)، بجنورد، ایران _

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
معلم نقش مهم و واضحی درایجاد علاقه آنها به تحصیلات وعملکرد دانش آموزان دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیرات رفتار معلم بر جنبه های مختلف اعم ازشخصیت، انگیزه،اعتماد به نفس،یادگیری وخودباوری دانش آموز بپردازیم. در واقع هدف پژوهش بازتاب رفتاروحالات روحی معلم بر دانش آموزان است. یک‌ معلم‌ که در زمینه روانشناسی وارتباط موثر با مخاطب آشناییت داشته باشد و روحیات شاگردهای‌ خودش را بشناسد و درك کند، بسیار می‌ تواند در شکل‌ گیری‌ شخصیت‌ دانش‌ آموزان ‌و حتی‌ موفقیت‌ شاگردهایش‌ در سایر زمینه‌ های‌ زندگی‌ موثر باشد. دانش‌ آموزان قبل‌ از اینکه‌ بخواهند حتی‌ درس را یاد بگیرند به‌ معلم‌ و استاد خودشان به‌ عنوان یک‌ الگو در تمامی‌ جنبه‌ ها نگاه می‌ کنند. بنابراین‌ اگر یک‌ معلم‌ می‌ خواهد در دانش‌ آموزان خودش تاثیر مثبتی‌ بگذارد و آنها را به‌ سمت‌ موفقیت‌ در درس و راه درست زندگی کردن درجامعه‌ هدایت‌ نماید؛ قبل‌ از هر چیز دیگری‌ باید به‌ لحاظ اخلاقی‌ و نحوه برخورد با دانش‌ آموزان، الگوی‌ خوبی‌ برایشان باشد. وقتی‌ یک‌ معلم‌ در کلاس درس با احترام و اخلاق خوب با شاگردهای‌ خودش برخورد می‌ کند و مشکلات و دغدغه‌ های‌ فکری‌ زندگی‌ شخصی‌ خودش را وارد کلاس نمی‌ کند، همین‌ نحوه برخورد باعث‌ می‌ شود هر حرفی‌ از ایشان توسط‌ شاگردها و دانش‌ آموزان پذیرفته‌ شود و به‌ ایشان به‌ عنوان یک‌ الگوی‌ کامل‌ نگاه کنند. مقاله‌ حاضر به‌ روش کتابخانه‌ای‌ جهت‌ بررسی‌ تأثیر رفتار معلم‌ بر دانش‌ آموزان تبیین‌ شده است‌. نتایج این تحقیق نشان می داد که: مدیریت رفتار مناسب یکی از وظایف مهم آموزگار است؛ به منظور الگو بودن معلم و بازتاب آن بر شخصیت دانش آموزان، معلم باید چند شرط لازم را داشته باشد واین شروط عبارت اند از: متانت همراه با صبر و حوصله، عالم بودن در زمینه تدریس، از نظراخلاقی و رفتاری که حسنه باشد،صداقت و راستی، احترام به دانش آموزان وخوش رویی در این مقاله به صورت کاربردی توصیف وتبیین گردید.
کلمات کلیدی : رفتار معلم دانش آموز