بررسی تاثیرات رفتار و حالات روحی معلم بر دانش آموزان

حمید رستمی1

چکیده :
معلم نقش مهم و واضحی درایجاد علاقه آنها به تحصیلات وعملکرد دانش آموزان دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیرات رفتار معلم بر جنبه های مختلف اعم ازشخصیت، انگیزه،اعتماد به نفس،یادگیری وخودباوری دانش آموز بپردازیم. در واقع هدف پژوهش بازتاب رفتاروحالات روحی معلم بر دانش آموزان است. یک‌ معلم‌ که در زمینه روانشناسی وارتباط موثر با مخاطب آشناییت داشته باشد و روحیات شاگردهای‌ خودش را بشناسد و درك کند، بسیار می‌ تواند در شکل‌ گیری‌ شخصیت‌ دانش‌ آموزان ‌و حتی‌ موفقیت‌ شاگردهایش‌ در سایر زمینه‌ های‌ زندگی‌ موثر باشد. دانش‌ آموزان قبل‌ از اینکه‌ بخواهند حتی‌ درس را یاد بگیرند به‌ معلم‌ و استاد خودشان به‌ عنوان یک‌ الگو در تمامی‌ جنبه‌ ها نگاه می‌ کنند. بنابراین‌ اگر یک‌ معلم‌ می‌ خواهد در دانش‌ آموزان خودش تاثیر مثبتی‌ بگذارد و آنها را به‌ سمت‌ موفقیت‌ در درس و راه درست زندگی کردن درجامعه‌ هدایت‌ نماید؛ قبل‌ از هر چیز دیگری‌ باید به‌ لحاظ اخلاقی‌ و نحوه برخورد با دانش‌ آموزان، الگوی‌ خوبی‌ برایشان باشد. وقتی‌ یک‌ معلم‌ در کلاس درس با احترام و اخلاق خوب با شاگردهای‌ خودش برخورد می‌ کند و مشکلات و دغدغه‌ های‌ فکری‌ زندگی‌ شخصی‌ خودش را وارد کلاس نمی‌ کند، همین‌ نحوه برخورد باعث‌ می‌ شود هر حرفی‌ از ایشان توسط‌ شاگردها و دانش‌ آموزان پذیرفته‌ شود و به‌ ایشان به‌ عنوان یک‌ الگوی‌ کامل‌ نگاه کنند. مقاله‌ حاضر به‌ روش کتابخانه‌ای‌ جهت‌ بررسی‌ تأثیر رفتار معلم‌ بر دانش‌ آموزان تبیین‌ شده است‌. نتایج این تحقیق نشان می داد که: مدیریت رفتار مناسب یکی از وظایف مهم آموزگار است؛ به منظور الگو بودن معلم و بازتاب آن بر شخصیت دانش آموزان، معلم باید چند شرط لازم را داشته باشد واین شروط عبارت اند از: متانت همراه با صبر و حوصله، عالم بودن در زمینه تدریس، از نظراخلاقی و رفتاری که حسنه باشد،صداقت و راستی، احترام به دانش آموزان وخوش رویی در این مقاله به صورت کاربردی توصیف وتبیین گردید.
کلمات کلیدی : رفتار، معلم، دانش آموز


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم تربیتی
محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)
آدرس وب سایت کنفرانس : lifeconf.ir
ارسال کننده : حمید رستمی
کد IOI مقاله : XEFC-HBAZA
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFC-HBAZA

مقالات مشابه
  1. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  2. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
  3. بررسی تعاملات اجتماعی در فضاهای باز شهری نمونه موردی: میدان 22 بهمن شهر ایلام
  4. بررسی رفتار لرزه ای بابادبند ضربدری بزرگ تحت اثر زلزله حوزه نزدیک
  5. خلوت و تعامل اجتماعی در مجوعه های مسکونی شهرهای جدید(نمونه موردی: فاز دو شهر جدید پرند)
  6. ارزیابی متغیرهای رفتاری در پیش بینی خواب آلودگی رانندگان راه حلی برای توسعه سیستم های هوشمند حمل و نقل
  7. بررسی رفتارلرزه ای تیرهای همبند دیوار برشی تحت بار زلزله و مطالعه در مورد مهار میلگردهای قطری
  8. ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی میلگرد‌ جدید بازالت –FRP درتقویت سازه‌های بتنی
  9. مقایسه خیز تیر مسلح‌ شده، با میلگرد فولادی و میلگرد FRP
  10. بررسی عوامل موثر بر ایجاد حس دلبستگی در کودکان بی¬سرپرست نسبت به محل سکونتشان
  11. تمایلات مردم نسبت به فضاهای باز یا فضاهای باغشهری در طراحی مجتمع های مسکونی با معیار مقایسه ای (نمونه موردی شهرستان ماهشهر)
  12. سازه ی مقاوم در مقابل موج انفجار به کمک طبقه نرم کنترل شده و ستون های با عملکرد گهواره ای
  13. بررسي الگوي رفتاری در محيط مدارس مدرن ( نمونه ي موردی: دبيرستان جهان علوم استان اردبیل )
  14. تحلیل خلوت واجتماع پذیری وارتباط دومولفه در پارک های شهری
  15. ضرورت بهره گیری از سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان( BIM ) در آموزش معماری ایران .
سایر مقالات محل انتشار
  1. تاثیر روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده (ISTDP) بر کاهش نشانگان روانشناختی در بیماران دچار شخصیت ضد اجتماعی
  2. بررسی اثربخشی تمرین های ورزشی بر عملکرد های شناختی و کارکرد های شناختی و اجرایی افراد عقب مانده ذهنی
  3. اثر پذیری هنردرمانی با تعلیق ذهنی بر مثبت اندیشی در کودکان
  4. همه¬گیرشناسی اقدام به خودکشی، سوء استفاده جسمی، جنسی و عاطفی در کودکان کار سنین 7 تا 12 سال شهر شیراز
  5. مطالعه ی نقش تعدیل گری تیپ شخصیتی دانش آموزان بر رابطه ی آموزش سواد رسانه و تفکر انتقادی – مورد مطالعه دانش آموزان دختر پایه دهم متوسطه ی شهر شهرضا
  6. مداخلات روانشناختی اضطراب و افسردگی برای افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی
  7. روشهای آموزشی گروهی جدید جهت پیشگیری از بروز اختلالات رفتاری در مدرسه
  8. بررسی برخی ویژگی های دانش آموزان تیزهوش به منظور شناسایی بهتر این دانش آموزان
  9. ارزیابی عملکرد راهبران آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان اندیمشک بر اساس الگوی جان وایلز و جوزف باندی
  10. بررسی موانع یادگیری دانش آموزان و ارایه راهبردهای آموزشی در کلاس های درس چند پایه شهرستان اندیمشک سال 1400-1399
  11. مقایسه اثربخشی روش تدریس وارونه و مشارکتی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 1400
  12. اثربخشی برنامه آموزش تاب ‏آوري بر نگرش ‏هاي ناکارآمد و مؤلفه‏ های آن در مادران داراي فرزند مبتلا به اوتیسم در شهر بندرعباس
  13. مقایسه شخصیت، دلبستگی و تنهایی در زنان متقاضی طلاق وعادی در شهرستان رشت در سال 1400-1401
  14. بررسی تاثیرات رفتار و حالات روحی معلم بر دانش آموزان
  15. بررسی ارتباط یادگیری ترکیبی با اشتیاق تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان شهرستان خوی