مطالعه ی نقش تعدیل گری تیپ شخصیتی دانش آموزان بر رابطه ی آموزش سواد رسانه و تفکر انتقادی – مورد مطالعه دانش آموزان دختر پایه دهم متوسطه ی شهر شهرضا

مطالعه ی نقش تعدیل گری تیپ شخصیتی دانش آموزان بر رابطه ی آموزش سواد رسانه و تفکر انتقادی – مورد مطالعه دانش آموزان دختر پایه دهم متوسطه ی شهر شهرضا

اعظم ناظم1 سعید اقاسی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اموزشی دانشگاه ازاد شهرضا مجموعه اموزشی سما
2) استادیار گروه مدیریت،واحد دهاقان ، دانشگاه آزاد اسلامی ،دهاقان،ایران.(نویسنده

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
همان گونه كه فناورى اطلاعات توسعه مى يابد، تنوع و حجم اطلاعاتى كه مردم در زندگی روزمره خود با آن روبه رو مى شوند نيز در حال افزايش است، لذا نحوة صحيح برقرارى ارتباط با رسانه براى مشاركت كامل هر شهروند در جامعه ضرورى است. تحقیق حاضر با هدف مطالعه ی نقش تعدیل گری تیپ شخصیتی دانش آموزان بر رابطه ی آموزش سواد رسانه و تفکر انتقادی در بین دانش آموزان دختر پایه دهم متوسطه ی شهر شهرضا انجام پذیرفت .این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت روش جز تحقیقات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون انجام شده است.(قبل از تدریس و بعد از تدیس کتاب سواد رسانه ای) جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان دختر پایه ی دهم متوسطه ی شهر شهرضا می باشد.بدین منظور از بین جامعه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 200نفر ،از دانش آموزان در این پژوهش همکاری داشته اند.ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس(در دو مرحله ی پیش آزمون و پس آزمون)و پرسشنامه ی تیپ شخصیتی mbti و پرسش نامه استاندارد سواد رسانه ای بوده است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که آموزش سواد رسانه بر رشد تفکر انتقادی در دانش آموزان دختر تاثیر مثبت و مستقیم دارد. و تیپ شخصیتی رابطه ی بین آموزش سواد رسانه ای و تفکر انتقادی را تعدیل می کند
کلمات کلیدی : سواد رسانه تفکر انتقادی تیپ شخصیتی درون گرا برون گرا دانش آموزان پایه ی دهم