بررسی عوامل موثر بر عملکرد خلاقانه و آموزش خلاقانه معلمان شهرستان خوی

بررسی عوامل موثر بر عملکرد خلاقانه و آموزش خلاقانه معلمان شهرستان خوی

ناصر فرنیا1 آرمین الهویردی¬زاده2 علی اصغر ولیزاده3

1) استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران –
2) دانشجوی کارشناسی، دانشگاه شهید رجایی
3) دانشجوی کارشناسی، دانشگاه شهید رجایی-

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
چکیده هدف کلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر عملکرد خلاقانه و آموزش خلاقانه معلمان شهرستان خوی می-باشد. روش انجام این تحقیق از نوع تركیبی (کمی-کیفی) بود. روش جمع آوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری تحقیق دبیران، معلمان، مربیان، کارشناسان و برنامه ریزان آموزشی و مسئولان آموزش و پرورش خوی که 25 نفر می¬باشد. نمونه های تحقیق به صورت هدفمند انتخاب شدند؛ پس از پایان 25 مصاحبه و تجزیه و تحلیل مصاحبه ها، اشباع نظری حاصل شده و نمونه گیری متوقف گردید. پس از اجرا و آماده سازي مجموعه مصاحبه هاي انجام شده، تحليل پردازي آغاز مي شود. در واقع تحليل پردازي و استخراج مفاهيم و مؤلفه ها و زير مؤلفه ها از بخش هاي مهم و کاربردي در فرايند مصاحبه محسوب مي شود. بنابراين لازم است که اين قسمت با استفاده از روش مناسبي انجام شود. بر اين اساس، روش کد گذاري يکي از روش هاي کاربردي، رايج و مهم در تحليل پردازي مصاحبه است که به اعتقاد ايمان و محمديان (1394)، کدگذاري به فرايندی از تحليل اشاره دارد که از خلال آن مفاهيم تشخيص داده شده، ابعاد و خصوصيات آن در داده ها کشف مي گردند. روش تحقیق کمّی استدلالی آماری است. روش کمی مورد استفاده در این تحقیق پیمایش است. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش پیمایش پژوهش حاضر، بر اساس داده های آماری و با نرم افزار spss و Pls صورت گرفته است. روش¬های آماری مورد استفاده در این تحقیق، مبتنی بر تبیین علّی، روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل¬سازی معادلات ساختاری می¬باشد. با توجه به نتایج تحقیق عوامل موثر بر عملکرد خلاقانه و آموزش خلاقانه معلمان شهرستان خوی شناسایی گردید که شامل چهار عامل؛ عوامل فردی، فرهنگی، سازمانی، محیطی می¬باشد. این عوامل شناسایی شده بر عملکرد خلانه و آموزش خلاقانه معلمان آموزش و پرورش شهرستان خوی موثر می¬باشند. کلید واژه¬ها: عملکرد خلانه، آموزش خلاقانه، معلمان
کلمات کلیدی : عملکرد خلانه آموزش خلاقانه معلمان