بررسی عوامل موثر بر عملکرد خلاقانه و آموزش خلاقانه معلمان شهرستان خوی

ناصر فرنیا1 آرمین الهویردی¬زاده2 علی اصغر ولیزاده3

چکیده :
چکیده هدف کلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر عملکرد خلاقانه و آموزش خلاقانه معلمان شهرستان خوی می-باشد. روش انجام این تحقیق از نوع تركیبی (کمی-کیفی) بود. روش جمع آوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری تحقیق دبیران، معلمان، مربیان، کارشناسان و برنامه ریزان آموزشی و مسئولان آموزش و پرورش خوی که 25 نفر می¬باشد. نمونه های تحقیق به صورت هدفمند انتخاب شدند؛ پس از پایان 25 مصاحبه و تجزیه و تحلیل مصاحبه ها، اشباع نظری حاصل شده و نمونه گیری متوقف گردید. پس از اجرا و آماده سازي مجموعه مصاحبه هاي انجام شده، تحليل پردازي آغاز مي شود. در واقع تحليل پردازي و استخراج مفاهيم و مؤلفه ها و زير مؤلفه ها از بخش هاي مهم و کاربردي در فرايند مصاحبه محسوب مي شود. بنابراين لازم است که اين قسمت با استفاده از روش مناسبي انجام شود. بر اين اساس، روش کد گذاري يکي از روش هاي کاربردي، رايج و مهم در تحليل پردازي مصاحبه است که به اعتقاد ايمان و محمديان (1394)، کدگذاري به فرايندی از تحليل اشاره دارد که از خلال آن مفاهيم تشخيص داده شده، ابعاد و خصوصيات آن در داده ها کشف مي گردند. روش تحقیق کمّی استدلالی آماری است. روش کمی مورد استفاده در این تحقیق پیمایش است. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش پیمایش پژوهش حاضر، بر اساس داده های آماری و با نرم افزار spss و Pls صورت گرفته است. روش¬های آماری مورد استفاده در این تحقیق، مبتنی بر تبیین علّی، روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل¬سازی معادلات ساختاری می¬باشد. با توجه به نتایج تحقیق عوامل موثر بر عملکرد خلاقانه و آموزش خلاقانه معلمان شهرستان خوی شناسایی گردید که شامل چهار عامل؛ عوامل فردی، فرهنگی، سازمانی، محیطی می¬باشد. این عوامل شناسایی شده بر عملکرد خلانه و آموزش خلاقانه معلمان آموزش و پرورش شهرستان خوی موثر می¬باشند. کلید واژه¬ها: عملکرد خلانه، آموزش خلاقانه، معلمان
کلمات کلیدی : عملکرد خلانه، آموزش خلاقانه، معلمان


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم تربیتی
محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)
آدرس وب سایت کنفرانس : lifeconf.ir
ارسال کننده : آرمین الهویردی¬زاده
کد IOI مقاله : XEFC-HGBDA
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFC-HGBDA

مقالات مشابه
  1. Designing and development practical model for climate change education
  2. بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و امکانات آموزشی و امکانات نوین آموزشی در پیشرفت تحصیلی مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان شوش دانیال
  3. بررسی میزان آشنایی معلمان مقطع اول دبیرستان با مؤلفه ارزشیابی و کاربرد آن در تدریس دانش آموزان شهرستان آستانه اشرفیه
  4. تاثیر هوشمند سازی مدارس بر افزایش کیفیت تدریس معلمان و نگرش دانش آموزان به یادگیری
  5. بررسی ارتباط بین ابعاد کیفیت زندگی و شادکامی در معلمان ابتدایی
  6. بررسی رابطه بخشودگی با کمال گرايی معلمان ابتدايی
  7. در جستجوی اثربخشی: بررسی تطبیقی تحلیلی شایستگی‌های اجتماعی در میان معلمان ایران و جهان براساس اسناد بالا دستی
  8. تأثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز سال 94- 93
  9. نقش عمل به باورهای دینی و خودکارآمدی معلمان در پیش بینی میزان رضایت شغلی
  10. اثربخشی آموزش الگوی ارتباط عاطفی پایدار بین معلم و دانش‌آموزان بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم
  11. بررسی میزان اثرات نوروفیدبک درزندگی وکیفیت وشادکامی افراد جامعه درسنین مختلف در شهرستان گرگان و گنبدکاووس درسال1394
  12. بررسي علل و عوامل موثر در گرايش دانش آموزان مقطع دبیرستان به اینترنت و راهکارهاي مقابله با آن (مطالعه موردی: دانش آموزان استان کهگیلویه و بویراحمد)
  13. بررسی رابطه بین دلبستگی شغلی و حمایت اجتماعی با تعارض کار خانواده در دبیران زن متوسطه آموزش و پرورش شهر باوی
  14. بررسی رابطه بین عملکرد شغلی و استرس شغلی در بین دبیران آموزش و پرورش شهر اهواز
  15. ارائه مدل یادگیری اثربخش در آموزش از راه دور
سایر مقالات محل انتشار
  1. تاثیر روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده (ISTDP) بر کاهش نشانگان روانشناختی در بیماران دچار شخصیت ضد اجتماعی
  2. بررسی اثربخشی تمرین های ورزشی بر عملکرد های شناختی و کارکرد های شناختی و اجرایی افراد عقب مانده ذهنی
  3. اثر پذیری هنردرمانی با تعلیق ذهنی بر مثبت اندیشی در کودکان
  4. همه¬گیرشناسی اقدام به خودکشی، سوء استفاده جسمی، جنسی و عاطفی در کودکان کار سنین 7 تا 12 سال شهر شیراز
  5. مطالعه ی نقش تعدیل گری تیپ شخصیتی دانش آموزان بر رابطه ی آموزش سواد رسانه و تفکر انتقادی – مورد مطالعه دانش آموزان دختر پایه دهم متوسطه ی شهر شهرضا
  6. مداخلات روانشناختی اضطراب و افسردگی برای افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی
  7. روشهای آموزشی گروهی جدید جهت پیشگیری از بروز اختلالات رفتاری در مدرسه
  8. بررسی برخی ویژگی های دانش آموزان تیزهوش به منظور شناسایی بهتر این دانش آموزان
  9. ارزیابی عملکرد راهبران آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان اندیمشک بر اساس الگوی جان وایلز و جوزف باندی
  10. بررسی موانع یادگیری دانش آموزان و ارایه راهبردهای آموزشی در کلاس های درس چند پایه شهرستان اندیمشک سال 1400-1399
  11. مقایسه اثربخشی روش تدریس وارونه و مشارکتی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 1400
  12. اثربخشی برنامه آموزش تاب ‏آوري بر نگرش ‏هاي ناکارآمد و مؤلفه‏ های آن در مادران داراي فرزند مبتلا به اوتیسم در شهر بندرعباس
  13. مقایسه شخصیت، دلبستگی و تنهایی در زنان متقاضی طلاق وعادی در شهرستان رشت در سال 1400-1401
  14. بررسی تاثیرات رفتار و حالات روحی معلم بر دانش آموزان
  15. بررسی ارتباط یادگیری ترکیبی با اشتیاق تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان شهرستان خوی