ارزیابی تاثیر توانمندسازی بر بهبود عملکرد آموزشی معلمان مدارس متوسطه در آموزش و پرورش شهر دزفول

ارزیابی تاثیر توانمندسازی بر بهبود عملکرد آموزشی معلمان مدارس متوسطه در آموزش و پرورش شهر دزفول

رضوان نوری مادر1 ناصر عیدی شوری پززاده2

1) کارشناس ارشد مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، دزفول،ایران
2) کارشناس برنامه ریزس درسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول،دزفول، ایران

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
در پژوهش به ارزیابی تاثیر توانمندسازی بر بهبود عملکرد آموزشی معلمان مدارس متوسطه در آموزش و پرورش شهر دزفول پرداخته شده است. پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی است. به منظور تحقق هدف های مطرح شده در این پژوهش از الگوی کرک پاتریک استفاده شده است. الگوی کرک پارتیک دارای چهار سطح می باشد. این سطوح عبارتند از سطح واکنش، سطح یادگیری، سطح رفتاری، و سطح نتایج سازمانی کارکنان را می سنجد. جامعه آماري اين پژوهش شامل کلیه ی معلمان مدارس متوسطه اداره آموزش و پرورش شهر دزفول به تعداد 520 نفر مي باشند كه در سال 1402-1401در این سازمان مشغول به کار می باشند. در این پژوهش حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی-مورگان(1990)نمونه اين تحقيق مشتمل بر 170 نفر از معلمان(زن و مرد) از بین تمامی معلمان مدارس متوسطه اداره آموزش و پرورش شهر دزفول تعیین شد. روش نمونه گیری در این پژوهش به دلیل وجود زیر مجموعه هایی مختلف در جامعه اماری روش تصادفی طبقه ای نسبی خواهد بود. اطلاعات جمع آوری شده در اين پژوهش از طريق توزيع پرسشنامه بسته پاسخ، (5 گزينه اي) که در بين جامعه ی آماري توزیع شده بود، گردآوری شد .پرسشنامه اثربخشی برنامه های توانمندسازی : این پرسشنامه بر اساس ادبیات پژوهش و مدل کرک پاتریک مطابق با محتوای دوره های توانمندسازی معلمان طراحی شده است. این پرسشنامه در 4 حیطه( واکنش،یادگیری،رفتاری،نتایج سازمانی) است. به منظور تجزيه و تحليل داده ها در اين تحقيق روش هاي‌ آمار‌توصيفي مانند جدول فراواني و درصد و نمودار ستوني، ميانگين و انحراف ‌معيار وآمار استنباطي شامل آزمون های كولموگروف – اسميرنوف ، t تک نمونه ای برای سنجش اثر برنامه های توانمندسازی معلمان مدارس متوسطه بر بهبود عملکرد آموزشی آنان مي‌باشد. جهت تجزيه و تحليل داده هاي جمع آوري شده از نرم افزار كامپيوتري «SPSS» استفاده شده است. ضمناً براي كليه فرضيه ها سطح معني داري 05/0= در نظر گرفته شده است. نتایج حاکی از آن است ارزیابی تاثیردوره های ضمن خدمت توانمندسازی برای هر چهار مولفه (واکنش،یادگیری،رفتاری،نتایج سازمانی)، بهبود عملکرد آموزشی معلمان مدارس متوسطه در آموزش و پرورش شهر دزفول را نشان داده و مورد تایید قرار گرفته است.
کلمات کلیدی : توانمند سازی دوره های ضمن خدمت آموزشی بهبود عملکرد معلمان الگوی کرک پاتریک