ارزیابی تاثیر توانمندسازی بر بهبود عملکرد آموزشی معلمان مدارس متوسطه در آموزش و پرورش شهر دزفول

رضوان نوری مادر1 ناصر عیدی شوری پززاده2

چکیده :
در پژوهش به ارزیابی تاثیر توانمندسازی بر بهبود عملکرد آموزشی معلمان مدارس متوسطه در آموزش و پرورش شهر دزفول پرداخته شده است. پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی است. به منظور تحقق هدف های مطرح شده در این پژوهش از الگوی کرک پاتریک استفاده شده است. الگوی کرک پارتیک دارای چهار سطح می باشد. این سطوح عبارتند از سطح واکنش، سطح یادگیری، سطح رفتاری، و سطح نتایج سازمانی کارکنان را می سنجد. جامعه آماري اين پژوهش شامل کلیه ی معلمان مدارس متوسطه اداره آموزش و پرورش شهر دزفول به تعداد 520 نفر مي باشند كه در سال 1402-1401در این سازمان مشغول به کار می باشند. در این پژوهش حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی-مورگان(1990)نمونه اين تحقيق مشتمل بر 170 نفر از معلمان(زن و مرد) از بین تمامی معلمان مدارس متوسطه اداره آموزش و پرورش شهر دزفول تعیین شد. روش نمونه گیری در این پژوهش به دلیل وجود زیر مجموعه هایی مختلف در جامعه اماری روش تصادفی طبقه ای نسبی خواهد بود. اطلاعات جمع آوری شده در اين پژوهش از طريق توزيع پرسشنامه بسته پاسخ، (5 گزينه اي) که در بين جامعه ی آماري توزیع شده بود، گردآوری شد .پرسشنامه اثربخشی برنامه های توانمندسازی : این پرسشنامه بر اساس ادبیات پژوهش و مدل کرک پاتریک مطابق با محتوای دوره های توانمندسازی معلمان طراحی شده است. این پرسشنامه در 4 حیطه( واکنش،یادگیری،رفتاری،نتایج سازمانی) است. به منظور تجزيه و تحليل داده ها در اين تحقيق روش هاي‌ آمار‌توصيفي مانند جدول فراواني و درصد و نمودار ستوني، ميانگين و انحراف ‌معيار وآمار استنباطي شامل آزمون های كولموگروف – اسميرنوف ، t تک نمونه ای برای سنجش اثر برنامه های توانمندسازی معلمان مدارس متوسطه بر بهبود عملکرد آموزشی آنان مي‌باشد. جهت تجزيه و تحليل داده هاي جمع آوري شده از نرم افزار كامپيوتري «SPSS» استفاده شده است. ضمناً براي كليه فرضيه ها سطح معني داري 05/0= در نظر گرفته شده است. نتایج حاکی از آن است ارزیابی تاثیردوره های ضمن خدمت توانمندسازی برای هر چهار مولفه (واکنش،یادگیری،رفتاری،نتایج سازمانی)، بهبود عملکرد آموزشی معلمان مدارس متوسطه در آموزش و پرورش شهر دزفول را نشان داده و مورد تایید قرار گرفته است.
کلمات کلیدی : توانمند سازی، دوره های ضمن خدمت آموزشی، بهبود عملکرد معلمان، الگوی کرک پاتریک


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم تربیتی
محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)
آدرس وب سایت کنفرانس : lifeconf.ir
ارسال کننده : رضوان نوری مادر
کد IOI مقاله : XEFC-HHEKD
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFC-HHEKD

مقالات مشابه
  1. بررسی تاثیر بکارگیری مدیریت دانش بر توانمند سازی کارکنان دانشگاه ارومیه
  2. بررسی کارامدی سیستم های اطلاعاتی در توانمند سازی شغلی کارکنان (مطالعه موردی: شهرداری منطقه 1 تهران)
  3. بررسی نقش مهارتهای ارتباطی مدیران در توانمندی روانی آموزگاران
  4. Studying the effect of internal marketing on the motivation and enabling staff of Tehran Large Taxpayer Organization (TLTO)
  5. (نقش سرمایه اجتماعی و توانمند سازی در بهبود رفتار شهروند سازمانی: مطالعه اثر میانجی دلبستگی شغلی
  6. واکاوی استراتژی های توانمندسازی روانشناختی کارکنان جهت بهبود عملکرد سازمان
  7. اثرات توانمندسازی بر مدیریت دانش کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی
  8. توانمندسازی نوین؛ محیطي رقابتی با رهيافت تغيير رفتاري نظام مديريت
  9. بررسی عملکرد خط مشی ها و استراتژی های سازمان محیط زیست استان سیستان و بلوچستان با استفاده از مدل EFQM
  10. Designing the Standard Model of Quality ImprovementUsing Synthetic Model QFD and BSC in Hospital Accreditation standard (Social Security Hospitals Case Study)
  11. آینده پژوهی مدیران بر توانمندسازی و خلاقیت کارکنان ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز
  12. بررسی رابطه بین سیستم مدیریت کیفیت و بهره وری کارکنان (مورد مطالعه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج)
  13. بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و توانمندسازی روان¬شناختی آموزگاران زن ناحیه دو شهر خرم¬آباد
  14. شن‍اس‍ائی‌ عوامل‌ موثر بر توانمن‍دس‍ازی‌ من‍ابع‌ انس‍انی‌ و بررسی نقش آنها در بهره وری کارکنان شرکت‌ های نفتی استان خوزستان
  15. تأثیرفناوری اطلاعات برتحقق اهداف کارآفرینی سازمانی بر اساس مدل مندوز در پتروشیمی
سایر مقالات محل انتشار
  1. تاثیر روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده (ISTDP) بر کاهش نشانگان روانشناختی در بیماران دچار شخصیت ضد اجتماعی
  2. بررسی اثربخشی تمرین های ورزشی بر عملکرد های شناختی و کارکرد های شناختی و اجرایی افراد عقب مانده ذهنی
  3. اثر پذیری هنردرمانی با تعلیق ذهنی بر مثبت اندیشی در کودکان
  4. همه¬گیرشناسی اقدام به خودکشی، سوء استفاده جسمی، جنسی و عاطفی در کودکان کار سنین 7 تا 12 سال شهر شیراز
  5. مطالعه ی نقش تعدیل گری تیپ شخصیتی دانش آموزان بر رابطه ی آموزش سواد رسانه و تفکر انتقادی – مورد مطالعه دانش آموزان دختر پایه دهم متوسطه ی شهر شهرضا
  6. مداخلات روانشناختی اضطراب و افسردگی برای افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی
  7. روشهای آموزشی گروهی جدید جهت پیشگیری از بروز اختلالات رفتاری در مدرسه
  8. بررسی برخی ویژگی های دانش آموزان تیزهوش به منظور شناسایی بهتر این دانش آموزان
  9. ارزیابی عملکرد راهبران آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان اندیمشک بر اساس الگوی جان وایلز و جوزف باندی
  10. بررسی موانع یادگیری دانش آموزان و ارایه راهبردهای آموزشی در کلاس های درس چند پایه شهرستان اندیمشک سال 1400-1399
  11. مقایسه اثربخشی روش تدریس وارونه و مشارکتی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 1400
  12. اثربخشی برنامه آموزش تاب ‏آوري بر نگرش ‏هاي ناکارآمد و مؤلفه‏ های آن در مادران داراي فرزند مبتلا به اوتیسم در شهر بندرعباس
  13. مقایسه شخصیت، دلبستگی و تنهایی در زنان متقاضی طلاق وعادی در شهرستان رشت در سال 1400-1401
  14. بررسی تاثیرات رفتار و حالات روحی معلم بر دانش آموزان
  15. بررسی ارتباط یادگیری ترکیبی با اشتیاق تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان شهرستان خوی