اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنیدگی و اسناد (درونی- بیرونی) بر پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی

اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنیدگی و اسناد (درونی- بیرونی) بر پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی

زهرا کریم زاده قزلقیه1 زینب شیرزادی محمود جق2 اکرم الماسی3

1) کارشناسی زیست شناسی
2) کارشناسی روانشناسی عمومی
3) آموزگار ابتدایی

محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی(peecuma.ir)
چکیده :
این مطالعه با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنیدگی و اسناد (درونی- بیرونی) بر پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع نیمه تجربی است. جامعه آماري در اين پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر و دختر 15 سال در مدارس استثنایی شهر ارومیه بود. روش انجام این مطالعه از نوع نیمه تجربی و بصورت پیش آزمون وپس آزمون است و روش نمونه گیری از نوع تصادفی بود. در این مطالعه 30 دانش آموز در دو گروه کنترل و آزمایشی با 15 نفر در هر گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. برای بررسی پیشرفت تحصیلی از پرسش¬نامه¬ی محقق ساخت 20 امتیازی استفاده شد و میانگین نمرات در قبل از مداخله و بعد از مداخله ثبت شد. . پس از گمارش تصادفی، افراد گروه آزمایشی برای شرکت در جلسات درمانی(درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد)، به مدت 4 هفته، هر هفته دو جلسه 90 دقیقه‌ای به اجرای درمان پرداخته شد. برای مقایسه پیش آزمون و پس آزمون گروه¬ها از آزمون تی جفتی و برای مقایسه بین گروه¬ها از زمون تی مستقل استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنیدگی و اسناد توانست بطور قابل توجهی میانگین پیشرفت تحصیلی تأثیر قابل توجهی داشته باشد.
کلمات کلیدی : پذیرش و تعهد دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی پیشرفت تحصیلی