جستجو
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنیدگی و اسناد (درونی- بیرونی) بر پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان کمتوان ذهنی
زهرا کریم زاده قزلقیه1 زینب شیرزادی محمود جق2 اکرم الماسی3
چکیده :
این مطالعه با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنیدگی و اسناد (درونی- بیرونی) بر پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان کمتوان ذهنی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع نیمه تجربی است. جامعه آماري در اين پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر و دختر 15 سال در مدارس استثنایی شهر ارومیه بود. روش انجام این مطالعه از نوع نیمه تجربی و بصورت پیش آزمون وپس آزمون است و روش نمونه گیری از نوع تصادفی بود. در این مطالعه 30 دانش آموز در دو گروه کنترل و آزمایشی با 15 نفر در هر گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. برای بررسی پیشرفت تحصیلی از پرسش¬نامه¬ی محقق ساخت 20 امتیازی استفاده شد و میانگین نمرات در قبل از مداخله و بعد از مداخله ثبت شد. . پس از گمارش تصادفی، افراد گروه آزمایشی برای شرکت در جلسات درمانی(درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد)، به مدت 4 هفته، هر هفته دو جلسه 90 دقیقهای به اجرای درمان پرداخته شد. برای مقایسه پیش آزمون و پس آزمون گروه¬ها از آزمون تی جفتی و برای مقایسه بین گروه¬ها از زمون تی مستقل استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنیدگی و اسناد توانست بطور قابل توجهی میانگین پیشرفت تحصیلی تأثیر قابل توجهی داشته باشد.
کلمات کلیدی : پذیرش و تعهد، دانشآموزان کمتوان ذهنی، پیشرفت تحصیلی
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی و کودکان کم توان ذهنی
محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی
آدرس وب سایت کنفرانس : peecuma.ir
ارسال کننده : پروین ابراهیم نژاد
کد IOI مقاله : XEFF-HKBDH
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFF-HKBDH
مقالات مشابه
- بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و امکانات آموزشی و امکانات نوین آموزشی در پیشرفت تحصیلی مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان شوش دانیال
- The Effect of Reflective Journal on the Reading Fluency of Iranian EFL Learners
- اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر درد مزمن و اضطراب در سالمندان
- رابطه بين هوش هيجاني وويژگيهاي شخصيتي باعملكرد تحصيلي دردانشجويان علوم پزشكي البرز
- Compare the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy and treatment based on acceptance and commitment therapy on reducing anxiety and depression in women with post-traumatic stress disorder caused by the accident Najaf Abad city of Esfahan
- بررسی ارتباط سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز
- بازنمایی چالشهای موجود در شناسایی و آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه: مطالعهای به روش پدیدارشناسی
- بررسی تاثیر جوعاطفی خانواده بر پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان آبادان
- بررسی رابطه شیوه های پرورش خلاقیت با پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دبیران مقطع متوسطه در آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد مغان
- ارتباط بين ويژگيهاي پنج گانه شخصيت، جهتگيري هدف و پيشرفت تحصيلي در دانشجويان
- اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) درتحریفات شناختی در زوجین
- اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) در رضایت زناشویی در زوجین
- The Efficiency of Meditation and learning methods in students educational progress
- How Important are Iranian Fathers to their Adolescent’s Life? Relationship between Father Involvement and Adolescent’s Psychological well-being in Iran
- بررسی تاثیر استفاده از تبلیت وتبلت و تلفن همراه بر پذیرش اجتماعی،خودکارامدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان دوره اول متوسطه مدارس ناحیه 2 ارومیه
سایر مقالات ارائه دهنده
- بررسی وضعیت ویژگیهای عاطفی، روانی و رفتاری مادران با فرزندان مقطع اول ابتدایی در دوران درگیری با کووید-19
- تأثیر آموزش مثبت نگری بر پیشرفت تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش¬آموزان با اختلالات یادگیری
- اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنیدگی و اسناد (درونی- بیرونی) بر پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان کمتوان ذهنی
سایر مقالات محل انتشار
- اثربخشی آموزش مهارتهای فراشناختی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر
- رابطه حافطه کاری کودکان مبتلا به اختلال یادگیری با اختلال خواندن
- پیش بینی مهارت های ارتباطی در اختلال طیف اتیسم بر اساس سبک های دلبستگی: نقش میانجی خودکارامدی
- بررسی ارتباط بین ادراک نوجوان از ناسازگاری والدین و پرخاشگری در دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر مشهد
- تجربه زیستۀ نوجوانان کم توان ذهنی خفیف در روابط عاطفی: مطالعه پدیدارشناسی
- مداخلات مبتنی بر بازی درمانی بر حافظه کودکان کم توان ذهنی: مرور نظام مند
- چگونه توانستیم اضطراب و استرس حضوری شدن دانش آموزان را پس از کرونا کاهش دهیم؟
- راهبرد های روان شناختی خانواده محور بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی: مرور نظام مند
- تاثیر بازی درمانی والد محور بر عزت نفس کودکان دارای اختلال یادگیری
- فرزندپروري بالنده: اهداف، ويژگي، اصول و کاربرد آن براي خانوادههاي داراي فرزند کمشنوا
- چگونه توانستم اضطراب شدید دانش آموزم محمد حسین را کاهش دهم؟
- بررسی مروری مقایسه نظریه ذهن كودكان دارای اختلال طیف اتیسم، کودکان کم توان ذهنی و کودکان عادی
- مداخلات روانشناختی به والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اتیسم: مرور سیستماتیک
- مسائل و مشکلات آموزشی دانش آموزان دیرآموز در کلاس های مدارس عادی
- مقایسه فرسودگی تحصیلی و تابآوری تحصیلی در بین دانش آموزان تیزهوش ساکن خوابگاه و غیرخوابگاه