اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنیدگی و اسناد (درونی- بیرونی) بر پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی

زهرا کریم زاده قزلقیه1 زینب شیرزادی محمود جق2 اکرم الماسی3

چکیده :
این مطالعه با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنیدگی و اسناد (درونی- بیرونی) بر پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع نیمه تجربی است. جامعه آماري در اين پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر و دختر 15 سال در مدارس استثنایی شهر ارومیه بود. روش انجام این مطالعه از نوع نیمه تجربی و بصورت پیش آزمون وپس آزمون است و روش نمونه گیری از نوع تصادفی بود. در این مطالعه 30 دانش آموز در دو گروه کنترل و آزمایشی با 15 نفر در هر گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. برای بررسی پیشرفت تحصیلی از پرسش¬نامه¬ی محقق ساخت 20 امتیازی استفاده شد و میانگین نمرات در قبل از مداخله و بعد از مداخله ثبت شد. . پس از گمارش تصادفی، افراد گروه آزمایشی برای شرکت در جلسات درمانی(درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد)، به مدت 4 هفته، هر هفته دو جلسه 90 دقیقه‌ای به اجرای درمان پرداخته شد. برای مقایسه پیش آزمون و پس آزمون گروه¬ها از آزمون تی جفتی و برای مقایسه بین گروه¬ها از زمون تی مستقل استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنیدگی و اسناد توانست بطور قابل توجهی میانگین پیشرفت تحصیلی تأثیر قابل توجهی داشته باشد.
کلمات کلیدی : پذیرش و تعهد، دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، پیشرفت تحصیلی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی و کودکان کم توان ‌ذهنی
محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی
آدرس وب سایت کنفرانس : peecuma.ir
ارسال کننده : پروین ابراهیم نژاد
کد IOI مقاله : XEFF-HKBDH
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFF-HKBDH

مقالات مشابه
  1. بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و امکانات آموزشی و امکانات نوین آموزشی در پیشرفت تحصیلی مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان شوش دانیال
  2. The Effect of Reflective Journal on the Reading Fluency of Iranian EFL Learners
  3. اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر درد مزمن و اضطراب در سالمندان
  4. رابطه بين هوش هيجاني وويژگيهاي شخصيتي باعملكرد تحصيلي دردانشجويان علوم پزشكي البرز
  5. Compare the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy and treatment based on acceptance and commitment therapy on reducing anxiety and depression in women with post-traumatic stress disorder caused by the accident Najaf Abad city of Esfahan
  6. بررسی ارتباط سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز
  7. بازنمایی چالش‌های موجود در شناسایی و آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه: مطالعه‌ای به روش پدیدارشناسی
  8. بررسی تاثیر جوعاطفی خانواده بر پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان آبادان
  9. بررسی رابطه شیوه های پرورش خلاقیت با پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دبیران مقطع متوسطه در آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد مغان
  10. ارتباط بين ويژگيهاي پنج گانه شخصيت، جهت‌گيري هدف و پيشرفت تحصيلي در دانشجويان
  11. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) درتحریفات شناختی در زوجین
  12. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) در رضایت زناشویی در زوجین
  13. The Efficiency of Meditation and learning methods in students educational progress
  14. How Important are Iranian Fathers to their Adolescent’s Life? Relationship between Father Involvement and Adolescent’s Psychological well-being in Iran
  15. بررسی تاثیر استفاده از تبلیت وتبلت و تلفن همراه بر پذیرش اجتماعی،خودکارامدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان دوره اول متوسطه مدارس ناحیه 2 ارومیه
سایر مقالات محل انتشار
  1. اثربخشی آموزش مهارت‌های فراشناختی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر
  2. رابطه حافطه کاری کودکان مبتلا به اختلال یادگیری با اختلال خواندن
  3. پیش بینی مهارت های ارتباطی در اختلال طیف اتیسم بر اساس سبک های دلبستگی: نقش میانجی خودکارامدی
  4. بررسی ارتباط بین ادراک نوجوان از ناسازگاری والدین و پرخاشگری در دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر مشهد
  5. تجربه زیستۀ نوجوانان کم توان ذهنی خفیف در روابط عاطفی: مطالعه پدیدارشناسی
  6. مداخلات مبتنی بر بازی درمانی بر حافظه کودکان کم توان ذهنی: مرور نظام مند
  7. چگونه توانستیم اضطراب و استرس حضوری شدن دانش آموزان را پس از کرونا کاهش دهیم؟
  8. راهبرد های روان شناختی خانواده محور بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی: مرور نظام مند
  9. تاثیر بازی درمانی والد محور بر عزت نفس کودکان دارای اختلال یادگیری
  10. فرزند‌‌پروري بالنده: اهداف، ويژگي، اصول و کاربرد آن براي خانواده‌هاي داراي فرزند کم‌شنوا
  11. چگونه توانستم اضطراب شدید دانش آموزم محمد حسین را کاهش دهم؟
  12. بررسی مروری مقایسه نظریه ذهن كودكان دارای اختلال طیف اتیسم، کودکان کم توان ذهنی و کودکان عادی
  13. مداخلات روانشناختی به والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اتیسم: مرور سیستماتیک
  14. مسائل و مشکلات آموزشی دانش آموزان دیرآموز در کلاس های مدارس عادی
  15. مقایسه فرسودگی تحصیلی و تاب‌آوری تحصیلی در بین دانش آموزان تیزهوش ساکن خوابگاه و غیرخوابگاه