مسائل و مشکلات آموزشی دانش آموزان دیرآموز در کلاس های مدارس عادی

زهرا عسکری1 مریم مشاک2 مهناز برومند3 فهیمه السادات حسینی4

چکیده :
نتایج سال ها پژوهش و تحقیقات گسترده پیرامون دانش آموزانی که با عنوان «دانش آموزان دارای نیازهای ویژه» نامیده می شوند، حاکی از آن است که نمی توان این دانش آموزان را جدا از همسالان عادی خود و در مدارس ویژه با آموزش های مجزا قرار داد، چرا که پژوهش ها نشانگر این مسئله هستند که این دانش آموزان علیرغم وجود نیازهای ویژه، همچون سایر همسالان عادی خود نیازمند حضور در جامعه به عنوان عضوی از آن هستند، تعاملات و ارتباطاتی که در خلال این حضور در جامعه دارند، به مرور زمان سبب یادگیری و ارتقای مهارت هایی در آنان می شود که نتایج و مزایای بی شماری دارد. در این بین، یکی از مسائلی که معلمان و مدیران در مدارس با آن مواجه هستند، مشکلات آموزشی مرتبط با دانش آموزان دیرآموز، به عنوان یکی از دانش آموزان دارای نیازهای ویژه است، دانش آموزانی که از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با دانش آموزان عادی در مدارس ندارند، اما هوشبهر آنان در مقایسه با سایر دانش آموزان پایین تر است که سبب بروز مشکلات آموزشی شده است، پاسخ آموزش و پرورش به این مشکلات، اجرای طرح آموزش تلفیقی-فراگیر است که این دانش آموزان با هوشبهر مرزی، در مدارس عادی تحصیل کنند، طرح تلفیقی-فراگیر مدافعان و مخالفانی دارد که مزایا و معایبی برای تحصیل این دانش آموزان در مدارس عادی در نظر گرفته اند، در این پژوهش کوشش شده است به دیدگاه های مختلف پرداخته شود و مسائل و مشکلات تحصیل دانش آموزان دیرآموز در مدارس عادی مورد بررسی قرار بگیرد.
کلمات کلیدی : دانش آموزان دیرآموز، طرح تلفیقی-فراگیر، مدارس عادی، هوشبهر مرزی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی در مدارس عادی (آموزش تلفیقی)
محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی
آدرس وب سایت کنفرانس : peecuma.ir
ارسال کننده : زهرا عسکری
کد IOI مقاله : XEFF-HGDFG
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFF-HGDFG

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. اثربخشی آموزش مهارت‌های فراشناختی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر
  2. رابطه حافطه کاری کودکان مبتلا به اختلال یادگیری با اختلال خواندن
  3. پیش بینی مهارت های ارتباطی در اختلال طیف اتیسم بر اساس سبک های دلبستگی: نقش میانجی خودکارامدی
  4. بررسی ارتباط بین ادراک نوجوان از ناسازگاری والدین و پرخاشگری در دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر مشهد
  5. تجربه زیستۀ نوجوانان کم توان ذهنی خفیف در روابط عاطفی: مطالعه پدیدارشناسی
  6. مداخلات مبتنی بر بازی درمانی بر حافظه کودکان کم توان ذهنی: مرور نظام مند
  7. چگونه توانستیم اضطراب و استرس حضوری شدن دانش آموزان را پس از کرونا کاهش دهیم؟
  8. راهبرد های روان شناختی خانواده محور بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی: مرور نظام مند
  9. تاثیر بازی درمانی والد محور بر عزت نفس کودکان دارای اختلال یادگیری
  10. فرزند‌‌پروري بالنده: اهداف، ويژگي، اصول و کاربرد آن براي خانواده‌هاي داراي فرزند کم‌شنوا
  11. چگونه توانستم اضطراب شدید دانش آموزم محمد حسین را کاهش دهم؟
  12. بررسی مروری مقایسه نظریه ذهن كودكان دارای اختلال طیف اتیسم، کودکان کم توان ذهنی و کودکان عادی
  13. مداخلات روانشناختی به والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اتیسم: مرور سیستماتیک
  14. مسائل و مشکلات آموزشی دانش آموزان دیرآموز در کلاس های مدارس عادی
  15. مقایسه فرسودگی تحصیلی و تاب‌آوری تحصیلی در بین دانش آموزان تیزهوش ساکن خوابگاه و غیرخوابگاه