تاثیر بازی درمانی والد محور بر عزت نفس کودکان دارای اختلال یادگیری

علی بهشتی مطلق1 یگانه امامی2

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی رابطه درمانی والد و کودک (CPRT) بر عزت نفس کودکان از نظر مادران دارای کودک با اختلال یادگیری انجام گردید. روش: پژوهش از نوع تحقیقات نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل است. جامعه آماری مادران مراجعه کننده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش خراسان شمالی که دارای فرزندان دارای اختلال یادگیری 8-11دسال بودند. نمونه¬ای به حجم 30 نفر(گروه آزمایش و کنترل) به صورت نمونه¬گیری در دسترس انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه¬ عزت نفس کوپر اسمیت (SEI) (1967) بود و برنامه آموزشی رابطه درمانی والد و کودک (CPRT) (لندرث و بریتون، ۲۰۰۶) بود. داده¬هاي حاصل از اين پرسش¬نامه¬ها از طريق آزمون تحلیل کواریانس با استفاده از نرم¬افزار آماری SPSS نسخه 24 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. یافته ها: حاصل از فرضیه¬ها حاکی از این بود که رابطه درمانی والد و کودک (CPRT) برعزت نفس کودکان از نظر مادران دارای کودک با اختلال یادگیری موثر است. نتیجه گیری: میزان تأثیر بازی به روش CPRT بر عزت نفس 6/66 درصد بوده است. که نشان از تأثیر خیلی خوب بازی به روش CPRT بر عزت نفس در کودکان مبتلا به اختلال به یادگیری دارد.
کلمات کلیدی : رابطه درمانی والد و کودک (CPRT)، عزت نفس، کودکان دارای اختلال یادگیری.


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی و کودکان با ناتوانی یادگیری خاص
محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی
آدرس وب سایت کنفرانس : peecuma.ir
ارسال کننده : علی بهشتی مطلق
کد IOI مقاله : XEFF-HGBAB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFF-HGBAB

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. اثربخشی آموزش مهارت‌های فراشناختی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر
  2. رابطه حافطه کاری کودکان مبتلا به اختلال یادگیری با اختلال خواندن
  3. پیش بینی مهارت های ارتباطی در اختلال طیف اتیسم بر اساس سبک های دلبستگی: نقش میانجی خودکارامدی
  4. بررسی ارتباط بین ادراک نوجوان از ناسازگاری والدین و پرخاشگری در دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر مشهد
  5. تجربه زیستۀ نوجوانان کم توان ذهنی خفیف در روابط عاطفی: مطالعه پدیدارشناسی
  6. مداخلات مبتنی بر بازی درمانی بر حافظه کودکان کم توان ذهنی: مرور نظام مند
  7. چگونه توانستیم اضطراب و استرس حضوری شدن دانش آموزان را پس از کرونا کاهش دهیم؟
  8. راهبرد های روان شناختی خانواده محور بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی: مرور نظام مند
  9. تاثیر بازی درمانی والد محور بر عزت نفس کودکان دارای اختلال یادگیری
  10. فرزند‌‌پروري بالنده: اهداف، ويژگي، اصول و کاربرد آن براي خانواده‌هاي داراي فرزند کم‌شنوا
  11. چگونه توانستم اضطراب شدید دانش آموزم محمد حسین را کاهش دهم؟
  12. بررسی مروری مقایسه نظریه ذهن كودكان دارای اختلال طیف اتیسم، کودکان کم توان ذهنی و کودکان عادی
  13. مداخلات روانشناختی به والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اتیسم: مرور سیستماتیک
  14. مسائل و مشکلات آموزشی دانش آموزان دیرآموز در کلاس های مدارس عادی
  15. مقایسه فرسودگی تحصیلی و تاب‌آوری تحصیلی در بین دانش آموزان تیزهوش ساکن خوابگاه و غیرخوابگاه