جستجو
تاثیر بازی درمانی والد محور بر عزت نفس کودکان دارای اختلال یادگیری
علی بهشتی مطلق1 یگانه امامی2
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی رابطه درمانی والد و کودک (CPRT) بر عزت نفس کودکان از نظر مادران دارای کودک با اختلال یادگیری انجام گردید. روش: پژوهش از نوع تحقیقات نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل است. جامعه آماری مادران مراجعه کننده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش خراسان شمالی که دارای فرزندان دارای اختلال یادگیری 8-11دسال بودند. نمونه¬ای به حجم 30 نفر(گروه آزمایش و کنترل) به صورت نمونه¬گیری در دسترس انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه¬ عزت نفس کوپر اسمیت (SEI) (1967) بود و برنامه آموزشی رابطه درمانی والد و کودک (CPRT) (لندرث و بریتون، ۲۰۰۶) بود. داده¬هاي حاصل از اين پرسش¬نامه¬ها از طريق آزمون تحلیل کواریانس با استفاده از نرم¬افزار آماری SPSS نسخه 24 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. یافته ها: حاصل از فرضیه¬ها حاکی از این بود که رابطه درمانی والد و کودک (CPRT) برعزت نفس کودکان از نظر مادران دارای کودک با اختلال یادگیری موثر است. نتیجه گیری: میزان تأثیر بازی به روش CPRT بر عزت نفس 6/66 درصد بوده است. که نشان از تأثیر خیلی خوب بازی به روش CPRT بر عزت نفس در کودکان مبتلا به اختلال به یادگیری دارد.
کلمات کلیدی : رابطه درمانی والد و کودک (CPRT)، عزت نفس، کودکان دارای اختلال یادگیری.
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی و کودکان با ناتوانی یادگیری خاص
محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی
آدرس وب سایت کنفرانس : peecuma.ir
ارسال کننده : علی بهشتی مطلق
کد IOI مقاله : XEFF-HGBAB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFF-HGBAB
مقالات مشابه
- بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
- Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
- تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
- یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
- بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
- بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
- ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
- معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
- (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
- نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
- تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
- سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
- A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
- علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
- Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات ارائه دهنده
- تاثیر بازی درمانی والد محور بر عزت نفس کودکان دارای اختلال یادگیری
- بررسی رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و شایستگی اجتماعی با آمادگی به اعتیاد در دانش¬آموزان
- اثربخشی طرحواره درمانی بر تکانشگری و تنظیم هیجان در افراد مبتلا به اختلال مرزی
- اثربخشی طرحواره درمانی بر تکانشگری و ناگویی هیجانی در افراد مبتلا به اختلال مرزی
سایر مقالات محل انتشار
- اثربخشی آموزش مهارتهای فراشناختی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر
- رابطه حافطه کاری کودکان مبتلا به اختلال یادگیری با اختلال خواندن
- پیش بینی مهارت های ارتباطی در اختلال طیف اتیسم بر اساس سبک های دلبستگی: نقش میانجی خودکارامدی
- بررسی ارتباط بین ادراک نوجوان از ناسازگاری والدین و پرخاشگری در دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر مشهد
- تجربه زیستۀ نوجوانان کم توان ذهنی خفیف در روابط عاطفی: مطالعه پدیدارشناسی
- مداخلات مبتنی بر بازی درمانی بر حافظه کودکان کم توان ذهنی: مرور نظام مند
- چگونه توانستیم اضطراب و استرس حضوری شدن دانش آموزان را پس از کرونا کاهش دهیم؟
- راهبرد های روان شناختی خانواده محور بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی: مرور نظام مند
- تاثیر بازی درمانی والد محور بر عزت نفس کودکان دارای اختلال یادگیری
- فرزندپروري بالنده: اهداف، ويژگي، اصول و کاربرد آن براي خانوادههاي داراي فرزند کمشنوا
- چگونه توانستم اضطراب شدید دانش آموزم محمد حسین را کاهش دهم؟
- بررسی مروری مقایسه نظریه ذهن كودكان دارای اختلال طیف اتیسم، کودکان کم توان ذهنی و کودکان عادی
- مداخلات روانشناختی به والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اتیسم: مرور سیستماتیک
- مسائل و مشکلات آموزشی دانش آموزان دیرآموز در کلاس های مدارس عادی
- مقایسه فرسودگی تحصیلی و تابآوری تحصیلی در بین دانش آموزان تیزهوش ساکن خوابگاه و غیرخوابگاه