مداخلات مبتنی بر بازی درمانی بر حافظه کودکان کم توان ذهنی: مرور نظام مند

محمد زارعی نوروزی1 محمد نریمانی2 سیف الله آقاجانی3

چکیده :
یکی از مهم ترین ملاک های تعریف و تشخیص کم توانی ذهنی، مشکلات معنادار در حوزه مهارت های شناختی مخصوصا حافظه است. از آن جایی که بازی یکی از روش های بهبود مهارت های شناختی در کودکان کم توان ذهنی است، به نظر می رسد که انجام یک مطالعه مروری به روشن گشتن تاثیرات مداخلات مبتنی بر بازی بر حافظه و سایر مهارت های شناختی آنها، کمک کننده خواهد بود. برهمین اساس مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلات مبتنی بر بازی بر حافظه و سایر مهارت های شناختی کودکان کم توان ذهنی در ایران انجام گرفت. این پژوهش از نوع مرور سیستماتیک است که در آن با بهره گیری از کلید واژه هایی نظیر: بازی درمانی، کم توان ذهنی، مهارت شناختی، حافظه و ... در پایگاه هایی مثل گوگل اسکالر، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مدارک علمی ایران، مدارک نمایه شده با توجه به ملاک های ورود به تحقیق استخراج و بررسی شدند. یافته های این تحقیق نشان دهنده این موضوع بود که بازی درمانی موجب تاثیرات معنی داری بر حافظه و سایر مهارت های شناختی کودکان می گردد.
کلمات کلیدی : کم توان ذهنی، معلولیت ذهنی، بازی درمانی، مهارت شناختی، حافظه، یادگیری، تفکر اجتماعی، حل مساله، قضاوت، رشد شناختی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی و کودکان کم توان ‌ذهنی
محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی
آدرس وب سایت کنفرانس : peecuma.ir
ارسال کننده : محمد زارعی نوروزی
کد IOI مقاله : XEFF-HFKEC
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFF-HFKEC

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. اثربخشی آموزش مهارت‌های فراشناختی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر
  2. رابطه حافطه کاری کودکان مبتلا به اختلال یادگیری با اختلال خواندن
  3. پیش بینی مهارت های ارتباطی در اختلال طیف اتیسم بر اساس سبک های دلبستگی: نقش میانجی خودکارامدی
  4. بررسی ارتباط بین ادراک نوجوان از ناسازگاری والدین و پرخاشگری در دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر مشهد
  5. تجربه زیستۀ نوجوانان کم توان ذهنی خفیف در روابط عاطفی: مطالعه پدیدارشناسی
  6. مداخلات مبتنی بر بازی درمانی بر حافظه کودکان کم توان ذهنی: مرور نظام مند
  7. چگونه توانستیم اضطراب و استرس حضوری شدن دانش آموزان را پس از کرونا کاهش دهیم؟
  8. راهبرد های روان شناختی خانواده محور بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی: مرور نظام مند
  9. تاثیر بازی درمانی والد محور بر عزت نفس کودکان دارای اختلال یادگیری
  10. فرزند‌‌پروري بالنده: اهداف، ويژگي، اصول و کاربرد آن براي خانواده‌هاي داراي فرزند کم‌شنوا
  11. چگونه توانستم اضطراب شدید دانش آموزم محمد حسین را کاهش دهم؟
  12. بررسی مروری مقایسه نظریه ذهن كودكان دارای اختلال طیف اتیسم، کودکان کم توان ذهنی و کودکان عادی
  13. مداخلات روانشناختی به والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اتیسم: مرور سیستماتیک
  14. مسائل و مشکلات آموزشی دانش آموزان دیرآموز در کلاس های مدارس عادی
  15. مقایسه فرسودگی تحصیلی و تاب‌آوری تحصیلی در بین دانش آموزان تیزهوش ساکن خوابگاه و غیرخوابگاه