پیش بینی انگیزش تحصیلی بر اساس اضطراب کرونا و سلامت روان در نوجوانان

پیش بینی انگیزش تحصیلی بر اساس اضطراب کرونا و سلامت روان در نوجوانان

علیرضا زارع داویجانی1 سولماز دبیری2 صفی اله هزاریان3 شادی هوشیاری پور4 مهدیه ترقی5

1) عضو هیات علمی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2) نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد رودهن، تهران، ایران
3) دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، ایران
4) کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه علوم تحقیقات، تهران، ایران
5) کارشناسی راهنمایی و مشاوره، دانشگاه پیام نور مرکز حسن اباد، تهران، ایران

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
انگیزش تحصیلی یکی از عوامل مهم در پیشرفت تحصیلی است و دانش آموزان بدون انگیزه در فرایند تحصیلی دچار مشکلات بسیاری می شوند. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی انگیزش تحصیلی بر اساس اضطراب کرونا و سلامت روان در نوجوانان انجام شد. مطالعه حاضر، از نظر هدف کاربردي و از نظر روش گردآوري دادهها توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه نوجوانان شهر تهران در سال ۱۴۰۱ بود. بر این اساس تعداد ۱۳۷ نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و از آنها خواسته شد تا به پرسشنامههای انگیزش تحصیلی، اضطراب کرونا و سلامت روان پاسخ دهند. در پژوهش حاضر، برای تحلیل دادهها از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با بهرهگیری از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. ضریب همبستگی بین انگیزش تحصیلی با اضطراب کرونا و سلامت روان در سطح 01/0 معنادار است. نتايج رگرسيون در پیش بینی انگیزش تحصیلی از طریق ابعاد اضطراب کرونا و سلامت روان نشان میدهد که از بین متغیرهاي پیش بین، اضطراب کرونا و سلامت روان هر دو دارای نقش معنی داري در پیش بینی انگیزش تحصیلی داشت (05/0>p). اضطراب کرونا و سلامت روان توان تبیین ۲۴% از واریانس انگیزش تحصیلی را در سطح 001/0 داشت. بر این اساس انگیزش تحصیلی در نوجوانان از طریق اضطراب کرونا، سلامت روان
کلمات کلیدی : انگیزش تحصیلی اضطراب کرونا سلامت روان