نقش هویت تحصیلی در پیش‌بینی شایستگی تحصیلی دانش‌آموزان تیز هوش کم پیشرفت

نقش هویت تحصیلی در پیش‌بینی شایستگی تحصیلی دانش‌آموزان تیز هوش کم پیشرفت

مهدی جهانبخش کزج1 وکیل نظری2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه پیام نور اردبیل
2) دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هویت تحصیلی در پیش‌بینی شایستگی تحصیلی دانش‌آموزان تیز هوش کم پیشرفت انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ آماری پژوهش را کلیه‌ دانش‌آموزان شهر اردبیل در سال 1401-1400 تشکیل دادند که از میان آن¬ها 150 دانش‌آموز به روش نمونه¬گیری در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه‌ هویت تحصیلی اوزبورن و پرسشنامه‌ ارزیابی شایستگی تحصیلی دیپرنا و الیوت پاسخ دادند. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین هویت تحصیلی و شایستگی تحصیلی دانش‌آموزان تیز هوش کم پیشرفت رابطه‌ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 14 درصد از واریانس شایستگی تحصیلی دانش‌آموزان براساس متغیر هویت تحصیلی قابل پیش‏بینی است. (001/0>P). بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که هویت تحصیلی از متغیرهای مرتبط با شایستگی تحصیلی دانش‌آموزان است و لزوم توجه مسئولین و دست‏اندرکاران این امر را به این گونه متغیرها طلب می‌کند.
کلمات کلیدی : هویت تحصیلی شایستگی‌تحصیلی و دانش‌آموزان تیز هوش کم پیشرفت.