مقایسه نظریه ذهن و خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان تیزهوشان و دانش آموزان عادی

مقایسه نظریه ذهن و خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان تیزهوشان و دانش آموزان عادی

مهدی شیرزاده1 سیروس محمودیان2 نقی حسنی3 سمیرا قادری مهرآباد4 محمد حسین جعفری5 مختار شکریان6

1) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه ارومیه
2) کارشناسی علوم اقتصادی
3) کارشناسی فقه و حقوق اسلامی
4) کارشناسی آموزش ابتدایی
5) کارشناسی ارشد فیزیک
6) کارشناسی ادبیات، دانشگاه آزاد واحد بناب

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
این پژوهش به دنبال مقایسه نظریه ذهن و خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان تیزهوش و دانش-آموزان عادی است. روش پژوهش از نوع علی – مقایسه ای می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان ششم ابتدایی دخترانه مدارس ابتدایی شهر مشهد می¬باشد نمونه این پژوهش 120 نفر بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای سه مرحله ای انتخاب شدن. برای جمع آوری اطلاعات دو مقیاس نظریه ذهن استیرمن (1999) و خود تنظیمی بوفارد (1995) استفاده شد. یافته های پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس دو متغیره، آزمون t مستقل و همبستگی پیرسون تحلیل شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات نظریه ذهن و خود تنظیمی دانش آموزان تیزهوش و عادیبا هم دارند. تفاوت میانگین نمرات نظریه ذهن دانش آموزان تیز هوش در سه سطح از دانش اموزان عادی معنادار بود. بین نمرات خود تنظیمی و نظریه ذهن دانش اموزان تیزهوش و عادی همبستگی مثبت و معنی دار مشاهده شد .به طور کلی این پژوهش نشان داد که دانش اموزان تیزهوش از ابعاد نظریه هوش و مهارت خود تنظیمی بهتر از دانش آموزان عادی استفاده می کنند.
کلمات کلیدی : نظریه ذهن خود تنظیمی دانش آموزان تیزهوش دانش آموزان عادی