بررسی رابطه بین کمال گرایی والدین، عزت نفس و خودکارآمدی با جرأت ورزی در دانش آموزان مقطع متوسطه

بررسی رابطه بین کمال گرایی والدین، عزت نفس و خودکارآمدی با جرأت ورزی در دانش آموزان مقطع متوسطه

مهدی شیرزاده1 نقی حسنی2 سیروس محمودیان3 سمیرا قادری مهر آباد4 حجت عبدالهی5

1) وارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی،دانشگاه ارومیه
2) کارشناسی فقه و حقوق اسلامی
3) کارشناسی علوم اقتصادی
4) کارشناسی آموزش ابتدایی
5) کارشناسی ارشد تاریخ

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
هدف از این تحقیق تعیین رابطه کمال¬گرایی والدین، عزت نفس و خودکارآمدی کودکان با جرات¬ورزی در دانش¬آموزان مقطع ابتدائی شهر ارومیه بود. بدین منظور تعداد 388 نفر از دانش¬آموزان مقطع ابتدائی آموزش و پرورش شهر ارومیه به شیوه نمونه-گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نوع پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. ابزار مورد استفاده مقیاس کمال¬گرایی، آزمون عزت نفس کوپر اسمیت، آزمون جرأت¬ورزی دلوتی و مقیاس خودکارآمدی موریس بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین جرات¬ورزی با عزت¬نفس، کمال¬گرایی و خودکارآمدی دانش¬آموزان مقطع ابتدائی رابطه معناداری وجود دارد و عزت نفس، خودکارآمدی و کمال¬گرایی می¬توانند جرات-ورزی در دانش¬آموزان مقطع ابتدائی را پیش¬بینی کنند.
کلمات کلیدی : کمال گرایی عزت نفس جرأت ورزی خودکارآمدی