اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان

اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان

محمد جواد ایزدی1

1) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان فارس، شیراز، ایران

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
هدف این پژوهش اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع روش پژوهش، نیمه آزمایشی دارای طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان علوم تربیتی شهر شیراز در سال 1401 تشکیل دادند. از میان آنها تعداد 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفر آزمایش و کنترل قرار داده شدند. جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای این پژوهش به دو صورت کتابخانه ای، مراجعه به اسناد و مدارک و میدانی بوده است. در بخش میدانی پژوهش از مقیاس سازگاری اجتماعی استفاده شد. گروه آزمایش تحت مداخله جلسه های آموزش مهارتهای شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، قرار داده شدند. گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSSانجام شد. نتایج نشان داد، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان، اثربخش بوده است.
کلمات کلیدی : شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی سازگاری اجتماعی دانشجویان شیراز