اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان

محمد جواد ایزدی1

چکیده :
هدف این پژوهش اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع روش پژوهش، نیمه آزمایشی دارای طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان علوم تربیتی شهر شیراز در سال 1401 تشکیل دادند. از میان آنها تعداد 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفر آزمایش و کنترل قرار داده شدند. جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای این پژوهش به دو صورت کتابخانه ای، مراجعه به اسناد و مدارک و میدانی بوده است. در بخش میدانی پژوهش از مقیاس سازگاری اجتماعی استفاده شد. گروه آزمایش تحت مداخله جلسه های آموزش مهارتهای شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، قرار داده شدند. گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSSانجام شد. نتایج نشان داد، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان، اثربخش بوده است.
کلمات کلیدی : شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، سازگاری اجتماعی، دانشجویان، شیراز


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : رویکرد روان‌پویشی در روان درمانی کودکان و بزرگسالان
محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران
آدرس وب سایت کنفرانس : incpuma2.ir
ارسال کننده : محمد جواد ایزدی
کد IOI مقاله : XEFZ-KZKGF
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFZ-KZKGF

مقالات مشابه
  1. مشارکت مردمی در بهسازی بافتهای فرسوده شهری (نمونه موردی بافت فرسوده قصردشت شیراز
  2. ضرورت بهره گیری از سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان( BIM ) در آموزش معماری ایران .
  3. توسعه مدل مطلوبیت مدهای حمل‌ونقلی مربوط به هدف‌ سفرهای مختلف
  4. مدرسه امن دخترانه مورد بررسی: (دوره متوسطه خاص دختران)
  5. تحلیل خلوت وامنیت در پارک های شهری
  6. اخلاق ،الگوی طراحی در معماری بناهای ایرانی ،اسلامی
  7. Designing and development practical model for climate change education
  8. کاربرد منابع بومی و انرژی های پاک و تجدیدپذیر در طراحی پارک پایدار با بهره گیری از الگوی باغ ایرانی
  9. طراحی فضا¬های شهری با رویکرد افزایش تعاملات اجتماعی نمونه موردی: بلوار چمران شیراز
  10. نقش طراحی مجموعه های فرهنگی در جامعه بر اساس معماری پایدار
  11. تاثیر هوشمند سازی مدارس بر افزایش کیفیت تدریس معلمان و نگرش دانش آموزان به یادگیری
  12. تأثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز سال 94- 93
  13. اثربخشی آموزش الگوی ارتباط عاطفی پایدار بین معلم و دانش‌آموزان بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم
  14. اثر¬بخشی¬آموزش¬شناختی-رفتاری¬بر¬خودتنظیمی¬تحصیلی¬دانش¬آموزان¬دختر¬مقطع-متوسطه
  15. اثر¬بخشی¬آموزش¬شناختی-رفتاری¬بر¬اهمال¬کاری¬تحصیلی¬دانش¬آموزان¬دختر¬مقطع¬متوسطه
سایر مقالات محل انتشار
  1. بررسی نقش انگیزش تحصیلی در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان
  2. تاثیر انجام بازی های گروهی بر کنش وری اجرایی کودکان پیش دبستانی شهر اهواز
  3. پیش بینی هویت اخلاقی براساس صفات شخصیتی و خودتنظیمی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه
  4. اثربخشی آموزش خود شفقت ورزی بر نشخوار ذهنی و انزوای اجتماعی دانشجویان دختر کمالگرا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
  5. پیش بینی انگیزش تحصیلی بر اساس اضطراب کرونا و سلامت روان در نوجوانان
  6. پیش بینی عود بیماری سوء مصرف مواد بر اساس خصوصیات شخصیتی در بیماران مراجعه کننده مجدد به مراکز ترک اعتیاد (مورد مطالعه: مراکز ترک اعتیاد خرامه)
  7. پیش بینی عود بیماری سوء مصرف مواد بر اساس تاب آوری در بیماران مراجعه کننده مجدد به مراکز ترک اعتیاد
  8. بررسي رابطه بین فقر با تاب آوری، خودپنداره و چشم انداز زمان در دانش آموزان خانواده های فقیر و خانواده های دارای رفاه اقتصادی
  9. تنبلی اجتماعی در معلمان مقطع ابتدایی: نقش پیش بین بهزیستی روانی و معنویت در محیط کار
  10. اثربخشی روان شناسی مثبت نگر بر انزوا در معلمان شاغل مقطع ابتدایی دارای ویژگی بدبینی شهرستان نمین
  11. مروری بر انزوا در معلمان شاغل ابتدایی دارای ویژگی بدبینی شهرستان نمین
  12. اثربخشی درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس بر کیفیت زندگی و هوش هیجانی بیماران قلبی- عروقی
  13. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT)بر میل به طلاق در خانواده‌های دارای بیماری اعتیاد
  14. نقش جو عاطفی خانواده و عدم تحمل بلاتکلیفی در پیش‌بینی اضطراب کرونا دانش آموزان پسر مقطع اول متوسطه
  15. نقش هویت تحصیلی در پیش‌بینی شایستگی تحصیلی دانش‌آموزان تیز هوش کم پیشرفت