تاثیر مهارتهای فناوری اطلاعات، هویت حرفه ای، اشتیاق شغلی بر قصد ترک شغل در بین کارکنان شرکت بیمه

تاثیر مهارتهای فناوری اطلاعات، هویت حرفه ای، اشتیاق شغلی بر قصد ترک شغل در بین کارکنان شرکت بیمه

امیررضا آبگینه چی1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری(icrhema.com/1st)
چکیده :
زمینه و هدف؛ منابع انساني مهم ترین دارایي هر سازمان مي باشند و بدون آنها سازمان قادر نخواهد بود تا به عملکرد و بهره وري بالا، اهداف مالي و یا اهداف سازماني خود دست یابد. گروه‌های شغلی و اخلاق حرفه‌ای حاکم بر هر گروه، میزان پررنگی و یا کم‌ رنگی مرزهای میان هر گروه شغلی با دیگر گروه‌ها، کیفیت‌های لازم برای کسب آن شغل، از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر شدت تأثیرگذاری شغل بر هویت افراد و تعریفی که از خود، که بر مبنای شغل‌شان دارند تأثیر داشته باشد. انتخاب یک راه برای رسیدن به یک هویت حرفه‌ای معین، باعث قوت گرفتن خودانگاره نوجوان می‌شود. داشتن هویت حرفه‌ای مثبت علاوه بر اینکه عامل مهمی در افزایش اعتماد به نفس، احساس تعلق‌پذیری به حرفه و برقراری ارتباطات بین فردی در افراد است، مهم‌ترین عامل در ایجاد رضایت از کار نیز می‌باشد. اشتیاق شغلی یک حالت رضایت‌بخش ذهنی در ارتباط با کار توصیف شده است که در این وضعیت شخص یک احساس نیرومندی و ارتباط مؤثر با فعالیت‌های کارش دارد و خودش را به عنوان فردی توانمند برای پاسخ‌گویی به تقاضاهای شغلی می‌داند. لذا در این تحقیق برانیم؛ تاثیر مهارتهای فناوری اطلاعات، هویت حرفه ای، اشتیاق شغلی بر قصد ترک شغل در بین کارکنان شرکت بیمه را موربررسی قرار دهیم. روش پژوهش؛ تحقیق حاضر از نظر هدف، تحقیقی کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. متغیرهای مورد مطالعه از روش کتابخانه ای و جهت جمع آوری داده های لازم برای تحلیل فرضیه های تحقیق از روش میدانی استفاده می شود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد می باشد که توسط بین شرکت های بیمه ایران در شهر تهران به عنوان جامعه آماری تحقیق حاضر تکمیل می گردد. همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی ارائه می گردد. آمار توصیفی شامل تنظیم جداول فراوانی، درصد فراوانی و برآورد مشخصه های مرکزی و پراکندگی برای اطلاعات جمعیت شناختی پرسشنامه است. در بخش آمار استنباطی نیز از آزمون کولموگروف اسمیرنوف جهت تعیین نرمال بودن داده ها و تکنیک مدل معادلات ساختاری برای آزمودن فرضیه های پژوهش مورد استفاده قرار می گیرد. یافته های پژوهش؛ نتایج این پژوهش فقط در چارچوب ابعاد در نظر گرفته شده برای صنعت بیمه قابل تفسیر و تعبیر است و قابل تعمیم به جوامع دیگر نمی باشد. این یافته ها در سه قسمت بدست آمده است: اول؛مهارت هاي فناوري اطلاعات بر قصد ترك شغل تأثیر مثبت و معناداري دارد. دوم؛ مهارت هاي فناوري اطلاعات بر هویت حرفه اي تأثیر مثبت و معناداري دارد. سوم؛مهارت هاي فناوري اطلاعات بر اشتیاق شغلی تأثیر مثبت و معناداري دارد.چهارم؛ هویت حرفه اي بر قصد ترك شغل تأثیر مثبت و معناداري دارد. پنجم؛ اشتیاق شغلی بر قصد ترك شغل تأثیر مثبت و معناداري دارد.
کلمات کلیدی : فناوری اطلاعات هویت حرفه ای اشتیاق شغلی