راههای اصولی وروش های تدریس برای دانش آموزان در مدارس

راههای اصولی وروش های تدریس برای دانش آموزان در مدارس

حسینعلی بزی1 زهرا شهرکی2 ملیحه وحیدی نیا3

1) ......
2) .......
3) .........

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری(icrhema.com/1st)
چکیده :
صاحب نظران بر این باورند که آموزش وپرورش مهم ترین عاملی است که بر جامعه تأثیر می گذارد، آن را هدایت می کند و درعین حال از تغییر و تحوالت جهانی متأثر می شود. بر این اساس، ضروری است که برنامه های آموزش وپرورش به موازات این تحوالت و با توجه به الزامات جامعه سازمان دهی شوند. بنابراین الزم است از رهگذر ایجاد تحول و تعالی در برنامه های درسی، نسل تحت تربیت توانمند شود. یکی از عمده ترین وظایف نظام های آموزشی، تجهیز دانش آموزان به دانش روز با استفاده از روش های مناسب و مؤثر تدریس است. بنابراین تدریس یکی از عناصر اصلی فرآیند آموزش وپرورش است که در کارآیی نظام آموزشی، نقشی مؤثر ایفا می کند. با این حال تدریس در بیشتر مدارس به معنای انتقال معلومات از ذهن معلم به شاگرد است. در این حالت به تدریج ذهن دانش آموز از مطالبی انباشته می شود که با فکر و نیاز او متناسب نیست و باعث می شود آنچه را آموخته است طوطی وار تکرار کند. در دهه های اخیر، برای استفاده از راهبردها و روش های تدریس، الگوهای تدریس تکامل یافته است تا به شاگردان کمک کند به عنوان افراد رشد یافته، بر توانایی تفکر روشن و اندیشمندانه خود بیفزایند و مهارت ها و تعهدات اجتماعی خود را توسعه دهند. می توان گفت که آموزش وپرورش یکی از نهادهای اصلی جامعه است که وظیفه تعلیم و تربیت و ساختن انسان فرهیخته و مؤثر را در جامعه به عهده دارد.
کلمات کلیدی : .........