ارائه مفاهیم و چارچوب توانمندسازی کارکنان و مدیران سازمان براساس متغیرهای شایستگی

ارائه مفاهیم و چارچوب توانمندسازی کارکنان و مدیران سازمان براساس متغیرهای شایستگی

ایمان درودی1

1) دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری(icrhema.com/1st)
چکیده :
شایستگی های مورد نیاز کارکنان و مدیران دریک سازمان عمومی شامل همان طیف رفتاری، مهارتی و دانشی مورد تایید استاندارد های معتبر آموزش و مدیریت منابع انسانی ISO 29990,34000 می باشد.که می بایست برای ارتقاء بهره وری نیروی انسانی، مالی و خدماتی و تولیدی مورد تجزیه و تحلیل در بعد مشاغل و فرآیند نیازسنجی در بعد آموزش و یادگیری کارکنان قرار گیرد تا سرآغازی برای مسیر توانمندسازی نیروی انسانی باشد. دراین مطالعه توصیفی در ابتدا مروری بر ادبیات نظری کلید واژه توانمندسازی یا توانمند کردن کارکنان شد و سپس انواع روش های آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا در نهایت چارچوبی مدون شامل فرآیند برنامه ریزی توسعه فردی و گروهی بهمراه اجراء روش های نوین یادگیری در کنار سنجش اثربخشی و تدوین برنامه های بهبود یادگیری برای یک مجموعه نیروی کار مدل بندی و طراحی شد تا مسیر رشد و ارتقاء کارکنان بهمراه بهبود عملکرد کل مجموعه های تشکیل دهنده یک شرکت و سازمان از پیامدهای مهم آن باشد. در بخش مسئولیت های اجتماعی و سازمان یادگیرنده نیز اگر این روش بدرستی و با کیفیت قابل انتظار اتفاق بیافتد حتمان اثرات آن متوجه جامعه و گروه مشتریان خواهد شد و روند یادگیری و تمدن سازی به همراه رضایتبخشی و رفاه اقتصادی از این طریق بتدریج اتفاق خواهد افتاد.
کلمات کلیدی : توانمندسازی سازمان یادگیرنده برنامه توسعه فردی و گروهی شایستگی ها