شناخت علل و عوامل ایجاد فساد اداری و نحوه پیشگیری از آن در سازمانهای دولتی و نیمه دولتی

شناخت علل و عوامل ایجاد فساد اداری و نحوه پیشگیری از آن در سازمانهای دولتی و نیمه دولتی

زهره دلاکه1

1) کارشناسی ارشد رشته آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ،ايران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری(icrhema.com/1st)
چکیده :
از گذشته زمانیکه بروکراسی در دهه 50 هجری شمسی به صورت ساختار یافته در ایران شکل گرفت و نهادهای دولتی و نیمه دولتی با تکیه بر قدرت و تمرکز اختیارات نقش حاکمیتی به خود گرفتند و با مردم روبرو شدند بتدریج عوامل ایجاد فساد اداری و گسترش آن در سطح جامعه پدیدار گشت که بطبع آن عکس العمل های شهروندان نسبت به بروز این پدیده نابهنجار و خلاف قانون همواره مشخص بوده و شدیدا خواستار برطرف شدن عوامل و علت های آن در طول زمان هستند.در این مطالعه توصیفی در ابتدا به تعاریفی از فساد اداری و علل رخنه کردن آن در بخش هایی از نظام اداری مروری بعمل آمد. سپس باتوجه به ادبیات نظری و تحقیقات پیشین به مدل های ایجاد فساد و عامل تاثیرگذار اشاره که متعاقب آن فرمول فساد تبیین و روش های پیشگیری از بروز فساد اداری در سازمانها بطور کامل تشریح گشت. تا از این طریق با شناخت کامل همه ابعاد این پدیده، بتدریج ارتقاء نظام و سیستم های اداری خدمت رسان به ارباب رجوع با بکارگیری مدیریت نوین منابع انسانی در سازمان های دولتی و نیمه دولتی با بهره گیری از سیستم های شفاف اتوماسیون و اعلام رسان بوجود آید و با حمایت رهبران و مدیران دولتی این فرهنگ بصورت کامل در ارگانها و نهادها نهادینه و مزایا و فواید آن مستقیم و غیر مستقیم متوجه عموم جامعه گردد.
کلمات کلیدی : فساد اداری روش های پیشگیری انواع فساد اداری مدیریت منابع انسانی