تحلیل عاملی عوامل موثر بر شکل‌گیری تصویـر مقاصـد گردشـگری ورزشی استان اردبیل

تحلیل عاملی عوامل موثر بر شکل‌گیری تصویـر مقاصـد گردشـگری ورزشی استان اردبیل

اسما امامی1 مجید جاوید2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد، واحد اردبیل، ایران
2) دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، ایران

محل انتشار : چهارمین همایش بین المللی و ششمین همایش ملی تازه های پژوهش در علوم ورزشی(umasport2022.ir)
چکیده :
بازاریابی تصویـر مقصـد، نقطه‌ی شروع یک بازاریابی گردشـگری موفق است، زيرا تصوير و انتظارات از تجربیات سفر که بازدیدکنندگان در آینده خواهند داشت افکار آنها را به یک مقصـد خاص مربوط می‌کند. از آنجا که این تحقیق با هدف برخورداری از نتایج یافته ها برای حل مسائل موجود بکار می رود، بنابر¬این نوع تحقیق کاربردی بوده و به لحاظ ماهیت، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را متخصصان مدیریت ورزشی و گردشگری، مدیران و کارشناسان ادارات میراث فرهنگی و گردشگری، مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان و مدیران آژانس‌های گردشگری و گردشگران بازدید کننده از مقاصد گردشگری در استان اردبیل تشکیل می‌دادند. به دلیل نبود آمار دقیقی از جامعه آماری، با استفاده از فرمول کوکران برای حجم جامعه نامعلوم و نامحدود با در نظر گرفتن 05/0 احتمال خطا تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این تحقیق برای انتخاب نمونه¬ها از روش نمونه¬گیری تصادفی در دسترس استفاده شد. ابزار پژوهش، با توجه به عدم دسترسی پرسشنامه استاندارد كه با اهداف اين پژوهش سازگار و منطبق باشد از پرسشنامه‌اي محقق ساخته جهت جمع آوري داده ها استفاده شده است. پرسشنامه مذکور پس از تایید روایی و پایایی (81 :α) توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‎ها به دلیل اینکه پرسشنامه محقق ساخته‎ای برای این پژوهش استفاده شد بود، برای برآورد مولفه‌های اصلی و شناسایی عامل‌های پنهان از تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS V.26 صورت گرفت. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که 8 عامل پنهان به نام‎های زیرساخت‌های عمومی و گردشگری، آداب و رسوم استان، جاذبه‌های محلی، کیفیت خدمات، سرگرمی‌ها و رویدادها ورزشی، طبیعی و زیست محیطی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات و عامـل اجتماعی و امنیتی در شکل گیری تصویر مقاصد گردشگری ورزشی اردبیل تاثیرگذار هستند. با توجه به نتایج بدست آمده، به منظور افزایش جذابیت مقاصد گردشگری ورزشی استان اردبیل و شکل‌گیری تصویر مثبت از مقاصد آن، مدیران و مسئولان مقاصد گردشگری باید با به کارگیری عوامل شناسایی شده در این پژوهش و ارائه تصویر مثبت از مقاصد گردشگری ورزشی استان، گردشگران ورزشی بیشتری را جذب مقاصد گردشگری ورزشی استان نمایند.
کلمات کلیدی : مقاصد گردشگری گردشگری ورزشی بازاریابی مقاصد گردشگری تصویر مقصد استان اردبیل