تحلیل عاملی عوامل موثر بر شکل‌گیری تصویـر مقاصـد گردشـگری ورزشی استان اردبیل

اسما امامی1 مجید جاوید2

چکیده :
بازاریابی تصویـر مقصـد، نقطه‌ی شروع یک بازاریابی گردشـگری موفق است، زيرا تصوير و انتظارات از تجربیات سفر که بازدیدکنندگان در آینده خواهند داشت افکار آنها را به یک مقصـد خاص مربوط می‌کند. از آنجا که این تحقیق با هدف برخورداری از نتایج یافته ها برای حل مسائل موجود بکار می رود، بنابر¬این نوع تحقیق کاربردی بوده و به لحاظ ماهیت، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را متخصصان مدیریت ورزشی و گردشگری، مدیران و کارشناسان ادارات میراث فرهنگی و گردشگری، مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان و مدیران آژانس‌های گردشگری و گردشگران بازدید کننده از مقاصد گردشگری در استان اردبیل تشکیل می‌دادند. به دلیل نبود آمار دقیقی از جامعه آماری، با استفاده از فرمول کوکران برای حجم جامعه نامعلوم و نامحدود با در نظر گرفتن 05/0 احتمال خطا تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این تحقیق برای انتخاب نمونه¬ها از روش نمونه¬گیری تصادفی در دسترس استفاده شد. ابزار پژوهش، با توجه به عدم دسترسی پرسشنامه استاندارد كه با اهداف اين پژوهش سازگار و منطبق باشد از پرسشنامه‌اي محقق ساخته جهت جمع آوري داده ها استفاده شده است. پرسشنامه مذکور پس از تایید روایی و پایایی (81 :α) توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‎ها به دلیل اینکه پرسشنامه محقق ساخته‎ای برای این پژوهش استفاده شد بود، برای برآورد مولفه‌های اصلی و شناسایی عامل‌های پنهان از تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS V.26 صورت گرفت. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که 8 عامل پنهان به نام‎های زیرساخت‌های عمومی و گردشگری، آداب و رسوم استان، جاذبه‌های محلی، کیفیت خدمات، سرگرمی‌ها و رویدادها ورزشی، طبیعی و زیست محیطی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات و عامـل اجتماعی و امنیتی در شکل گیری تصویر مقاصد گردشگری ورزشی اردبیل تاثیرگذار هستند. با توجه به نتایج بدست آمده، به منظور افزایش جذابیت مقاصد گردشگری ورزشی استان اردبیل و شکل‌گیری تصویر مثبت از مقاصد آن، مدیران و مسئولان مقاصد گردشگری باید با به کارگیری عوامل شناسایی شده در این پژوهش و ارائه تصویر مثبت از مقاصد گردشگری ورزشی استان، گردشگران ورزشی بیشتری را جذب مقاصد گردشگری ورزشی استان نمایند.
کلمات کلیدی : مقاصد گردشگری، گردشگری ورزشی، بازاریابی مقاصد گردشگری، تصویر مقصد، استان اردبیل


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : مدیریت، ارتباطات، اقتصاد و توریسم ورزشی
محل انتشار : چهارمین همایش بین المللی و ششمین همایش ملی تازه های پژوهش در علوم ورزشی
آدرس وب سایت کنفرانس : umasport2022.ir
ارسال کننده : اسما امامی
کد IOI مقاله : XEHB-KZAFH
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEHB-KZAFH

مقالات مشابه
  1. ارزیابی اقلیمی و معماری مناطق سرد و کوهستانی با رویکرد پایداری(نمونه موردی استان اردبیل)
  2. : ارزیابی عملکرد منظر و ساختار طبیعی شهر در مقاصد گردشگری مطالعه موردی شهر کلاردشت
  3. ارتقا نقش گردشگری منطقه 4 شهر کرمان در جهت رسیدن به توسعه پایدار شهری
  4. بررسی شیوع افسردگی در زنان شاغل و غیر شاغل شهرستان اردبیل
  5. بررسی عوامل مؤثر در انتخاب نوع بیمارستان توسط بیماران در بین مراجعین بیمارستانهای استان اردبیل
  6. اثر هوش تجاری بر بازاریابی گردشگری ورزشی
  7. بررسی رابطه بین بازاریابی رابطه مند با رضایت و وفاداری مشتریانِ «صنایع لبنی پگاه استان اردبیل»
  8. ارزیابی سطوح ادراکی منظر در فرایند برند سازی مقاصد(مورد مطالعه: کشور هند)
  9. بررسی و شناسایی عوامل موثر بر توسعه بازاریابی ورزش بانوان استان اردبیل
  10. بررسي کيفي منابع آبی و عرفهای تقسیم آب داخل روستاها مطالعه موردي: روستاهاي منطقه فولادلو اردبیل
  11. تعیین توالی، آنالیزهای بیوانفورماتیکی و بررسی موتیف های قسمتی از پروموتور ژن بتاکازئین در شترهای دو کوهان ایران
  12. بررسی نقش و اهمیت توسعه مسیر های گردشگری شهری با تاکید بر (سیستم اطلاعات جغرافیایی-GIS)، مطالعه موردی شهر شیراز
  13. بررسی نقش آمیخته بازاریابی در توسعه پایدار گردشگري
  14. بررسی راهکارهای موثر در مدیریت راهبردی صنعت گردشگری جزیره کیش
  15. بررسی وضعیت نیترات در آبهای زیرزمینی اراضی مشکین شهر
سایر مقالات محل انتشار
  1. مقاله مروری: ابعاد کیفیت خدمات گردشگران ورزشی
  2. مدیریت کلاس تربیت بدنی
  3. نقش کلاس درس تربیت بونی در پرورش استعداد ورزشی دانش آموزان
  4. The effect of 8 weeks of aerobic training on IL-10 serum level in inactive obese women
  5. تاثیر 12 هفته تمرینات ایروبیک به همراه مصرف زعفران بر افسردگی زنان غیر فعال
  6. تاثیر 12 هفته تمرینات هوازی به همراه مکمل یاری OMG3 بر فاکتور های پیش التهابی در زنان چاق غیر فعال
  7. The effect of 8 weeks of aerobic training on IL-10 serum level in inactive obese women
  8. تاثیر 12 هفته تمرینات ایروبیک به همراه مصرف زعفران بر افسردگی زنان غیر فعال
  9. تاثیر 12 هفته تمرینات هوازی به همراه مکمل یاری OMG3 بر فاکتور های پیش التهابی در زنان چاق غیر فعال
  10. ارتباط مصرف غذاهای کم ارزش و برخی از شاخص‏ها آمادگی جسمانی در دانش‌آموزان 10-12سال کامیاران
  11. مقایسه امید به زندگی بین دانشجویان ورزشکار با توجه یه جنسیت
  12. ارائه مدل اثر رهبری تحول گرا و تفکر راهبردي مدیران بر ارتقاء جایگاه راهبردي باشگاههای حرفه ای استان تهران
  13. ارائه مدل اثر رهبری تحول گرا و تفکر راهبردي مدیران بر ارتقاء جایگاه راهبردي باشگاههای حرفه ای استان تهران
  14. اثر 6 هفته تمرینات پیلاتس براستقامت عضلات فلکسوری تنه ورزشکاران
  15. تحلیل عاملی عوامل موثر بر شکل‌گیری تصویـر مقاصـد گردشـگری ورزشی استان اردبیل