بررسی تأثیر سکوت سازمانی در سازمانهای دولتی

بررسی تأثیر سکوت سازمانی در سازمانهای دولتی

علی پیرزاد1 لیلا قیصری2

1) گروه مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج،
2) دانشجوی دکترای مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان،

محل انتشار : نخستین کنفرانس ملی مدیریت سبز از تئوری تا عمل (gmanconf.ir)
چکیده :
علیرغم اینکه ادبیات رایج در زمینه سازمان و مدیریت، بر توانمندسازی و ایجاد کانالهای ارتباطات باز تاکید دارند، اما نتایج تحقیقات نشان میدهند بسیاری از کارکنان از این موضوع شکوه می کنند که سازمانهای آنها از ارتباطات، تسهیم اطلاعات و دانش آشکار و پنهان حمایت نمی کنند واینها همه می تواند دلیلی بر شکست اهداف و برنامه های مدیران در سازمانها باشد. یکی از موانع مهم در موفقیت برنامه ها و اهداف سازمان، فقدان اطلاعات، فقدان اعتماد و فقدان آن چیزی است که پژوهشگران آن را سکوت سازمانی نام نهاده اند که عبارتست از خودداری از بیان ایده ها، نظرات واطلاعات راجع به مشکلات سازمانی. سکوت سازمانی نقش مهمی در موفقیت و شکست سازمان دارد و جو منفی را بر علیه ابراز ایده های جدید وتسهیم اطلاعات فراهم می کند. از طرف دیگر امروزه اشتیاق کارکنان به شغل خود و خلق دانش موجود در ذهن این کارکنان از عوامل موثر بر موفقیت و بقای سازمانی محسوب می شوند که ضرورت مطالعه این دو متغیر را ایجاب می کند. مفاهیم کلیدی: سکوت سازمانی، جوسکوت ، اعتماد سازمانی
کلمات کلیدی : سکوت سازمانی جو سکوت اعتماد سازمانی