تأثیر آموزش خود متمایزسازی بر ناگویی هیجانی در دانشجویان

تأثیر آموزش خود متمایزسازی بر ناگویی هیجانی در دانشجویان

تکتم سادات جعفر طباطبایی1 محمد شورابی2 مرجان ضمانی3

1) استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند،
2) کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند،
3) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند،

محل انتشار : همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم(family-conf.ir)
چکیده :
افراد بر اثر آموزش سطوح تمایزیافتگی ناگویی هیجانی در برابر مشکلاتشان را بالا می¬برند در این راستا می¬توانند راهبردهای مناسب را در موقعیت¬های مختلف زندگی و مواجهه با مشکلات بکار بندند. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش خود متمایزسازی بر ناگویی هیجانی در دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان متأهل کارشناسی و کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد واحد بیرجند بود. نمونه آماری 36 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد بودند که به صورت هدفمند انتخاب شده و افرادی که در پرسشنامه، ناگویی هیجانی یک انحراف معیار پایین‌تر از میانگین بودند انتخاب گردیده و به صورت تصادفی در دو گروه، 18 نفر گروه آزمایش و 18 نفر گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه ناگویی هیجانی (بشارت، ۲۰۰۷) و مداخله تمایزیافتگی بر اساس تئوری سیستمی بوئن (1978) بود که در هشت جلسه ۹۰ دقیقه‌ای برای گروه آزمایش توسط پژوهشگر انجام شد و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله آموزشی دریافت نکردند. نتایج به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره با استفاده از نرم‌افزار spss 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر وجود تفاوت معنی‌داری میان گروه آزمایش و کنترل بود؛ یعنی اینکه مداخله تمایزیافتگی افزایش معنی‌داری بر ناگویی هیجانی دانشجویان داشته است.
کلمات کلیدی : آموزش خودمتمایزسازی ناگویی هیجانی دانشجویان .