تأثیر آموزش خود متمایزسازی بر ناگویی هیجانی در دانشجویان

تکتم سادات جعفر طباطبایی1 محمد شورابی2 مرجان ضمانی3

چکیده :
افراد بر اثر آموزش سطوح تمایزیافتگی ناگویی هیجانی در برابر مشکلاتشان را بالا می¬برند در این راستا می¬توانند راهبردهای مناسب را در موقعیت¬های مختلف زندگی و مواجهه با مشکلات بکار بندند. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش خود متمایزسازی بر ناگویی هیجانی در دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان متأهل کارشناسی و کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد واحد بیرجند بود. نمونه آماری 36 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد بودند که به صورت هدفمند انتخاب شده و افرادی که در پرسشنامه، ناگویی هیجانی یک انحراف معیار پایین‌تر از میانگین بودند انتخاب گردیده و به صورت تصادفی در دو گروه، 18 نفر گروه آزمایش و 18 نفر گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه ناگویی هیجانی (بشارت، ۲۰۰۷) و مداخله تمایزیافتگی بر اساس تئوری سیستمی بوئن (1978) بود که در هشت جلسه ۹۰ دقیقه‌ای برای گروه آزمایش توسط پژوهشگر انجام شد و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله آموزشی دریافت نکردند. نتایج به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره با استفاده از نرم‌افزار spss 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر وجود تفاوت معنی‌داری میان گروه آزمایش و کنترل بود؛ یعنی اینکه مداخله تمایزیافتگی افزایش معنی‌داری بر ناگویی هیجانی دانشجویان داشته است.
کلمات کلیدی : آموزش خودمتمایزسازی ، ناگویی هیجانی ، دانشجویان .


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : نقش روانشناسی در مطالعات رفتاری جامعه
محل انتشار : همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم
آدرس وب سایت کنفرانس : family-conf.ir
ارسال کننده : محمد شورابی
کد IOI مقاله : XGBZ-HKBFZ
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XGBZ-HKBFZ

مقالات مشابه
  1. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  2. بررسي الگوي رفتاری در محيط مدارس مدرن ( نمونه ي موردی: دبيرستان جهان علوم استان اردبیل )
  3. ضرورت بهره گیری از سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان( BIM ) در آموزش معماری ایران .
  4. مدرسه امن دخترانه مورد بررسی: (دوره متوسطه خاص دختران)
  5. ارزیابی میزان پایداری هنرستان¬های نوساخت بر اساس روش¬های اجرایی و مصالح به کار رفته در ساختمان
  6. طراحی هتل بیمارستان با رویکرد توریسم درمانی در شهر زاهدان
  7. Designing and development practical model for climate change education
  8. بررسی میزان آشنایی معلمان مقطع اول دبیرستان با مؤلفه ارزشیابی و کاربرد آن در تدریس دانش آموزان شهرستان آستانه اشرفیه
  9. تاثیر هوشمند سازی مدارس بر افزایش کیفیت تدریس معلمان و نگرش دانش آموزان به یادگیری
  10. اثربخشی آموزش رویکردشناختی رفتاری بر میزان خودکارامدی و منبع کنترل در دانش آموزان دختر
  11. تأثیر مداخله شناختی – رفتاری بر حافظه‌ی فعال دانش آموزان نارساخوان
  12. تأثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز سال 94- 93
  13. اثربخشي آموزش نرم افزار ان بك بر بهبود حافظه ي فعال دانش آموزان نارساخوان
  14. اثربخشی آموزش الگوی ارتباط عاطفی پایدار بین معلم و دانش‌آموزان بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم
  15. بررسی مؤلفه های مهارت اجتماعی در کتاب علوم اجتماعی ششم ابتدایی
سایر مقالات محل انتشار
  1. مرور سبک زندگی اسلامی
  2. آموزش و توانمندسازی کودکان استثنائی دارای نیازهای ویژه
  3. بررسی مرور اجمالی سبک زندگی اسلامی بر شادکامی و افسردگی
  4. سبک زندگی اسلامی: یک مرور کلی
  5. پيش بيني صالحيت حرفه اي معلمان بر اساس خودنظم دهي با ميانجيگيري توانمندي روانشناختي )مورد مطالعه ناحيه 5 شهر مشهد(
  6. نقش مشاوره و راهنمایی در سلامت خانواده و جامعه
  7. آسیب¬شناسی روابط زن و مرد، با رویکرد عشق توهمی
  8. نقش سرمایه فرهنگی بر توسعه سرمایه اجتماعی از منظر تعالیم سلبی اسلامی با تأکید بر سبک زندگی اسلامی
  9. شاخصه های خانواده ی سالم در بعد فرهنگی و اجتماعی
  10. خانواده و آسیب های اجتماعی
  11. تدابیر و راهکارهای سبک زندگی سالم با محوریت طب سنتی ایران
  12. گسیختگی روابط زناشویی(با تاکید برعلل و پیامدهای آن)
  13. واکاوی مفهوم مصرف متظاهرانه در جامعه شبکه ای(با تاکید بر آراء کاستلز و وبلن)
  14. مباني همسرگزینی و تحکیم خانواده در بستر ارزش های اسلامی
  15. تربیت خانواده در جامعه کنونی