تأثیر معماری فضای آموزشی بر «هوش هیجانی» کودکان

تأثیر معماری فضای آموزشی بر «هوش هیجانی» کودکان

فاطمه جهانگیری1 شهاب کریمی نیا2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، گروه معماری، مرکز تحقیقات افق¬¬های نوین در معماری و شهرسازی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2) استادیار گروه معماری، گروه معماری، مرکز تحقیقات افق¬های نوین در معماری و شهرسازی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. (نویسنده مسئول)

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(3icacu.ir)
چکیده :
ارزشيابی و بهبود مستمر کيفيت فضاهای آموزشی، به علت نقش و اهميت روزافزون آن¬ها در تدارک نيروی انسانی، ضرورتی اجتناب¬ناپذير است. یکی از عوامل مؤثر بر شکوفایی کودکان¬و ارتقای هوش هیجانی آن¬ها، ویژگی¬های محیط معماری مدارس است. هوش هیجانی مجموعه¬ای از مهارت¬ها، صلاحیت¬ها و توانایی¬های غیر¬شناختی است که چگونگی استفاده¬ی افراد از مهارت¬ها، کنترل رفتار و فائق¬شدن بر مشکلات اجتماعی و تصمیمات منجر به نتایج مثبت را، تعیین می¬کند. پژوهش حاضر به روش توصیفی، تأثیر معماری فضای¬آموزشی را بر ارتقای هوش هیجانی کودکان بررسی می¬کند. یافته¬های پژوهش، مجموعه¬ای از عوامل معماری مؤثر را بر ارتقای هوش هیجانی تبیین می¬کند. در این میان، نقش عوامل «انعطاف¬پذیری، ارتباط با فضاهای طبیعی و وجود ساختارهای بازی»، نقش مهم¬تری را ایفا می¬کند.
کلمات کلیدی : فضای معماری هوش هیجانی کودک فضای آموزشی