تحلیل معماری داخلی فضاهای آموزشی ازمنظر تأثیر بر خلاقیت کودکان

تحلیل معماری داخلی فضاهای آموزشی ازمنظر تأثیر بر خلاقیت کودکان

وهنوش صیادی1

1) کارشناس ارشد معماری داخلی؛ مدرس معماری، دانشگاه علمی_کاربری پرستیژلند اصفهان

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(3icacu.ir)
چکیده :
کودکان برای داشتن انگیزه¬ی¬ کافی جهت حضور در فضاهای آموزشی، باید بتواند با فضای آن¬جا ارتباط مطلوبی برقرار کنند. پژوهش حاضر به روش توصیفی، معماری داخلی برخی از فضاهای آموزشی را ازمنظر تأثیرگذاری بر خلاقیت کودکان، مورد بررسی و تحلیل قرار می¬دهد. براساس نتایج، فضاهای آموزشی و یادگیری، علاوه بر داشتن مشخصات فیزیکی مطلوب اعم از رنگ مناسب، نور کافی، جنس متناسب با نیاز کودک، فرم¬های کودکانه، مقیاس مناسب، باید از سازماندهی مطلوب، ارتباط لازم با طبیعت و غیره نیز برخوردار باشد تا کودک فضا را متعلق به خود بداند و در آن فضا بتواند به راحتی، با امنیت و آسایش ذهنی و جسمی به بازی و فعالیت با همسالان خود مشغول شود. همچنین در این محیط، بتواند خلاقیت خود را با کمک عناصر فضای معماری ارتقا دهد.
کلمات کلیدی : خلاقیت آموزش فضای آموزشی معماری داخلی