مولفه‌های زیباشناختی طراحی لباس پوشش زنان و جایگاه بازنمایی در آن

مولفه‌های زیباشناختی طراحی لباس پوشش زنان و جایگاه بازنمایی در آن

مریم همایونی فر1 جواد امین خندقی2 جمال عرب زاده3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی، دانشکده هنر، موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران،
2) استادیار گروه ادبیات نمایشی، دانشکده هنر، موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران،
3) استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران،

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(3icacu.ir)
چکیده :
پوشاک را میتوان از دیداریترین تجلی شخصیت و در عینحال، زندهترین نمونۀ حیات فرهنگ در یک جامعه دانست. آشنایی با فرهنگ و میراث بهجامانده از یک ملت، همواره مستلزم بررسی، مطالعه و فهم و درک روابط میان بنیادها، پدیدهها و مظاهر موجود در جامعه است. به این ترتیب، تاریخ، تحقیقات و مطالعاتِ وابسته به آن نقشی محوری و اساسی دارند. هدف از پژوهش حاضر، مولفه‌های زیباشناختی طراحی لباس پوشش زنان و جایگاه بازنمایی در آن می‌باشد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده و از منابع کتابخانه‌ای استفاده شد. امروزه پوشش تنها، نیاز اولیۀ بشر برای پوشاندن خود از عوامل تهدیدکنندۀ بقا نیست. بلکه علاوه بر نیاز اولیه برای زندگی با توجه به شرایط زندگی اجتماعی، نیازهای جدیدی در حوزة پوشاک برای نمایش در ابعاد مختلف تعریف شدهاند. تعیین رابطۀ میان پوشاک و محیط جغرافیایی زیست بومی و فرهنگ آن و پایگاه و منزلت اجتماعی پوشندگان و نقش و کارکردهای مختلف هر تکهای از تن‌پوش‌ها در جامعه‌های کهن و امروزی از موضوعهای بسیار مهمی هستند که در پژوهشهای تاریخی، اجتماعی و فرهنگی دانش نوین مردمشناسی مورد استفاده میباشند. به پوشاک از ابعاد مختلف میتوان نگریست و آن را با اسلوبهای گوناگون بررسی و تحقیق کرد. پوشاک را میتوان برحسب ملاکهای گوناگون تقسیمبندی کرد و با نگرشهای متفاوت علمی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد.
کلمات کلیدی : پوشش زنان طراحی لباس طراحی پارچه زیبایی‌شناسی بازنمایی