الگوهای ذهنی تفکر طراحی در فرآیند طراحی صنعتی، نمونه ی موردی : محصولات چوبی

الگوهای ذهنی تفکر طراحی در فرآیند طراحی صنعتی، نمونه ی موردی : محصولات چوبی

زینب وهابی1

1) کارشناسی ارشد طراحی صنعتی واحد تهران مرکزی

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(3icacu.ir)
چکیده :
تفکر طراحی یک فرایند شناختی، استراتژیک ، عملی و غیر خطی است که تیمهای طراحی برای درک کاربران، به چالش کشیدن فرضیات، تعریف مجدد مشکلات و ایجاد راه حلهای نوآورانه برای نمونه سازی اولیه و آزمایش، از آن استفاده میکنند.در طراحی تفکر، قصد بهبود محصولات از طریق تجزیه و تحلیل نحوه تعامل کاربران با آنها و تعیین شرایطی است که در آن فعالیت میکنند. تفکر طراحی همچنین رویکردی مبتنی بر راه حل و یک روش تفکر/کار برای حل مشکلات است. امروزه تمرکز طراحی صنعتی از طراحی برای محصولات به طراحی برای کاربران، طراحی برای تجربیات و طراحی برای احساسات گسترش یافته است. الگو های ذهنی تفکر طراحی می تواند راه حلی برای آن نقاط کور پس از شناسایی ارائه دهد و با مشکلاتی که مبهم هستند یا تعریف آنها دشوار است مقابله کند. در پژوهش حاضربه این موضوع پرداخته شده است که «: چگونه می توان با بررسی عوامل تأثیرگذار بر شکلگیری مدل های ذهنی تفکر طراحی راهکاری برای بهبود و ارتقاء در طراحی محصولات چوبی ارائه می نمود؟.»در پژوهش حاضر به الگو های ذهنی درتفکر طراحی فرآیند طراحی صنعتی محصولات چوبی پرداخته شده است. جامعه آماری این تحقیق را تعداد 10 نمونه از محصولات چوبی در فرآیند طراحی صنعتی تشکیل داده است و نمونه گیری از میان محصو لات چوبی منتخب به صورت شیوه نمونه گیری هدفمند بوده است.متغیر مستقل پژوهش حاضر، محصولات چوبی در فرایند طراحی صنعتی ومتغیر وابسته الگوهای ذهنی تعاملی در فرآیند طراحی صنعتی تشکیل داده اند.رویکرد بررسی توصیفی- تحلیلی می باشد و نتایج با روش تحلیل محتوا، مورد تحلیل قرار گرفته اند. از لحاظ استدلال و نتیجه گیری؛ پژوهش حاضر به شیوه استدالل استقرایی است، چرا که در این شیوه پژوهشگر تلاش میکند نتایجی را که از مشاهده و یا تجربه شواهد عینی متعدد در طی یک فرآیند تکاملی کسب نموده، با پذیرش درجهای از خطا و با ثابت فرض کردن شرایط محیط، به سایر پدیده های محیط تعمیم دهد و از راه مشاهده جزئیات، به احکام کلی و اطالعات جدید می رسد.
کلمات کلیدی : تفکر طراحی الگوی ذهنی محصولات چوبی طراحی صنعتی طراحی تعامل گرا طراحی محصول