شناسایی ویژگی های برنامه درسی مسئله محور در درس ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی

شناسایی ویژگی های برنامه درسی مسئله محور در درس ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی

فریدون رمضی1 کامران شیوندی چلیچه2 الهه امینی فر3 علیرضا عصاره4

1) دانشجوی دکترا
2) نویسنده مسئول(استاد راهنما)
3) استاد راهنمای دوم
4) استاد مشاور

محل انتشار : پزوهش های برنامه ریزی درسی و اموزشی(jcdepr.chalous.iau.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر، با هدف شناسايي خصوصيات برنامه ي درسي مسأله محور درس رياضي دوره ابتدايي با رويكرد كيفي با روش تحليل محتوا انجام شده است. مشاركت كنندگان ١٩نفر بودند و نمونه گيري به صورت هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوري داده ها مصاحبه نيمه ساختاريافته و پرسشنامه است. ويژگي هاي شناسايي شده با روش دلفي فازي اعتباريابي و از روش آنتروپي شانون جهت پردازش داده ها استفاده گرديد. بر اساس نتايج تحليل، ٧مقوله اصلي شامل ويژگي هاي اهداف در سه سطح شناختي، نگرشي، مهارتي، محتوا، ارزشيابي، راهبرد ياددهي-يادگيري شناسايي شدند. در بخش دلفي فازي نيز تمامي ويژگي ها با كسب مقدار فازي زدايي شده بيشتر از ٠/٧تأييد شدند. نتايج آنتروپي شانون مشخص كرد، ويژگي هاي شروع تدريس با سؤال چالش برانگيز، ايجاد محيط مناسب آموزشي، نظارت مستمر بر كيفيت راهبردهاي يادگيري و ارتباط با استعدادهاي دانش آموزان بيشترين ميزان توجه را به خود جلب و بالاترين رتبه ها را كسب و ضريب اهميت بيشتري نسبت به ساير ويژگي ها داشته اند. پيشنهاد مي گردد ويژگي هاي چهار مؤلفه برنامه درسي به عنوان راهنما در فرايند ياددهي _ يادگيري و برنامه درسي رياضي دوره ابتدايي استفاده گردد.
کلمات کلیدی : واژه هاي كليدي: مسأله محور سؤال چالش برانگيز محيط آموزشي نظارت مستمر